Followers

Sponsored Advertisement

.

TIPS : HATI-HATI BAHAYA MINUMAN TIN



Assalamualaikum dan salam sejahtera..Norzi terbaca kisah HATI-HATI BAHAYA MINUMAN TIN ni...memang mengerikan,,sangat takut..jadi kita semua kena waspada dan hati-hati tentang bab makanan ni.  Yela benda kita tak nampak .. kalau makanan terdedah sikit, ada telur lalat kita boleh nampak lagi fizikal telur lalat. Tentu saja kita tak sanggup nak makan kan... tapi kalau ada air kencing 'kak ti'... (macam bekas air minuman dalam tin tu kan)  air kencing dah kering tapi kuman masih ada,, bukan itu sahaja, Norzi rasa plastik bungkusan makanan pun mempunyai kebarangkalian terkena benda yang sama. Kita buka dan tangan kita masih ada  kuman, kalau tak basuh, tu yang terkena jangkitan kuman... Jadi ada baiknya kalau kita basuh dulu semua tin2 susu, tin2 tomato puree, segala tin yang ada yang kita beli..seeloknya kita basuh terlebih dahulu, keringkan dan susun.

Norzi juga pernah terbaca bagaimana seorang ibu mengandung boleh terkena jangkitan kencing tikus. Ianya setelah mendapati dia telah meminum air tebu. Tebu kan sifatnya menyerap air. dan kita maklum orang jual air tebu selalunya longgok je tebu kat tepi mesin kan.. bukan air kencing tikus aje, air kencing kucing anjing pun boleh terkena kalau dibiarkan di mana2.. lepas norzi tahu pasal tu, sekitar tahun 2000, masa tu Norzi belajar lagi di Skudai Johor..memang norzi tak teringin dan minum air tebu...tak minum sampai sekarang.. ...harp-harap dengan cerita ini kawan2 semua dapt ambik iktibar ya, dan kita berhati-hati dan lebih prihatin dalam memilih makanan seharian kita...
Jom baca di bawah..









PENTING DAN HARUS DIBACA!

Pada Hari Minggu yang lalu Satu Keluarga bersiar² dengan membawa beberapa minuman tin. Pada hari Isnin, dua anggota keluarga dimasukkan ke hospital dan ditempatkan di 'Bilik Intensive Care Unit.'




kekosongan kerja di rumah

Dia meninggal pada hari Rabu. Hasil autopsi menyimpulkan ia terkena Leptospirosis. Virus ini terlekat pada tin minuman yang diminumnya, tanpa menggunakan gelas/cawan. Hasil test menunjukkan tin tersebut telah terkena (dijangkiti) urin tikus yang sudah mengering yg mengandung leptospira.

kita dinasihatkan agar membilas secara rata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Kebiasaanya tin² minuman ini disimpan dalam gudang dan terus dihantarkan ke kedai² runcit, tanpa dibersihkan.

Sebuah penelitian menunjukkan bahawa bahagian atas semua minuman tin lebih tercemar jika dibandingkan dengan tandas awam (penuh kuman dan bakteria.)

Jadi, bersihkan tin minuman terlebih dahulu dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk menghindari segala jenis kecelakaan.

No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...