Followers

Sponsored Advertisement

.

JALAN-JALAN CARI MAKAN : RESTORAN MEE TARIK WARISAN ASLI , SUNGAI BESI



Assalamualaikum. Norzi nak update  tentang Restoran Mee Tarik Warisan Asli di Sungai Besi.. Lepas je Norzi tengok siaran  Jalan-Jalan Cari Makan di TV3, yang menyiarkan tentang Restoran Mee Tarik Warisan Asli ni, rasa nak pergi restoran ni hari tu juga. Terliur sungguh tengok pengacaranya makan.. hehe..Hasrat ni memang nak sangat makan hari tu.. tapi tak berkesempatn , hihi. Rupanya bila call mak Norzi, mak pun tengok siaran yang sama... lepas beberapa hari, abah Norzi call ajak untuk makan di sini pada hujung minggu dan yang paling terharunya abah nak belanja kitorang anak beranak..weee :) ...owh sayang abah. Kalau nak tahu, kami memang biasa dengan kawasan pekan Sungai Besi, sebab masa kecil, Norzi menetap di Kampung Malaysia Tambahan , Sungai Besi..mana lagi nak pergi, Sungai Besi la tempat yang kita selalu kunjungi  sebab ianya pekan terdekat...cuma kawasan restoran  ni, adalah di bangunan baru iaitu di Medan Niaga Tasik Damai,  yang lebih teratur dan bersih persekitarannya. Semua jenis restoran makanan segera boleh didapati di sekitar kawasan ini...kalau nak datang, bolehla cari dalam gps ya...dan ni adalah alamatnya:


Restoran Mee Tarik Warisan Asli
51A Jalan Tasik Utama 3,
Medan Niaga Tasik Damai,
Sungai Besi,
57000 Kuala Lumpur.






Lepas maghrib je, Kami bertolak dulu dari Puchong Ke Sg Besi, meet point untuk jumpa mak abah ialah di Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi ni.. Norzi  cari dan pusing sekali dua, akhirnya jumpa la juga , tak susah mana.. Ha nak tau papan tanda perniagaan Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi  ni macamana, tu seperti di atas tu ya. Masuk je kedai ni memang rasa macam kat China la , heheh . hihihi Oleh sebab mak abah lambat lagi , so kitorang anak beranak order dulu apa yang patut dan sebelum dapat order , kena la buru meja nak dijadikan port kami sebab orang terlalu ramai dan semua meja penuh. Norzi tidak pasti memang macam tu ke crowd Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi begitu setiap hari atau penangan lepas masuk Jalan-Jalan Cari Makan (JJCM)

Selepas 5-10 minit menunggu , ada juga la hamba Allah ni bangun selesai makan...Alhamdulillah kami dapat meja! Jadi kami memesan apa yang patut,sebab takut lambat ... sebelum kami order, order yang sedia ada pun memang super banyakss..nak tau banyak mana..jom tengok tempelan order ni... tak termasuk order kami lagi..sebab masa usha2..tunggu meja sempatla snap pic ni... Kalau datang kedai tengah lapar, boleh cepat naik darah ni ...  memang agak lambat servis Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi  mungkin kerana jumlah pekerja yang sedikit berbanding dengan yang datang makan.



dan semua order ni menggunakan tenaga seorang tukang buat mee.. kebanyakan menu adalah noodle based..memang authentic mee dia, tarik sana tarik sini kejap dah jadi , bukan mesin ok..memang seorang ni kepakaran dia buat mee,,, memang skillful betul.. Norzi dan anak-anak teringat cerita Mr Nice Guy lakonan Jackie Chan , pernah tengok tak? Dalam cerita tu, Jackie jadi chef dan dia buat mee macam ni juga, masa tengok tu impressed habis..dah dapat tengok live.. masih tertanya-tanya dengan diri sendiri macamana doh buat mee hingga memudahkan ia terlerai dan tidak melekat antara satu sama lain ....anak-anak pun terpegunlah menengok tukang buat mee.. selain risau tengok peluh nya yang banyak tu... Tengok gambar kat bawah ni 





Ni Mr buat mee di Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi  tu.. orang penting ni, kalau demam tak dapat la jual mee.. kecuali ada pekerja simpanan dengan skill yg sama :). Business strategy mestilah dah lengkap ye tak..pada hemat Norzi tidak mungkin kerana seorang pekerja boleh lumpuh perniagaan yang telah memakan investment yang tinggi . Sudah tentu backup plan yang rapi telah pun difikirkan terlebih dahulu. Itu adalah lumrah dalam perniagaan dan ini adalah sekadar pendapat dan perkongsian.



Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi 
Bandingkan dengan gambar di bawah


Ini adalah Mr Nice Guy Jackie chan buat mee dalam movie tu... memang sama la, tapi ni lepas mee dah siap , sebelum siap dia tarik n pusing-pusing juga ..


Ok, lepas dapat meja , apalagi macam-macam di order walaupun mula-mula tengok kat menu, serious kami tiada idea nak order apa..kerana cara pengiklanannya dan cetakan menu terlalu chinese look. di tambah dengan tulisan cina tiba-tiba rasa terbantut selera.....Cuma yang Norzi ingat adalah hot item di Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi  masa tengok siaran JJCM , Toothpick Lamb memang hot item...rata-rata setiap meja memesanmenu ni.. Jadi, apa lagi, kami order la pinggan satu pinggan..harga dalam RM24 ..nak tengok cemana rupanya, macam gambar kat bawah senarai menu.




senarai menu di Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi 



                      

Toothpick lamb di Restoran Mee Tarik Warisan Asli, Sg Besi 

Toothpick lamb ni macam sate juga konsep dia cuma ada rasa pedas n ada bijan.. rasanya biasa-biasa sahaja..cuma kalau nak dibandingkan dengan sate, tentulah Norzi memilih sate..sesekali kita tukar selera..


kitaorang semua tunggu dengan tenangnya sebab nak bagitau sekali lagi mmg peak hour kot masa tu, dan anak kecil ni seronoknya main chopstick . Tak sabar dah nak makan.  





Dan ni la rupanya bila mee dah sampai... anak Norzi seronok makan mee ni. Set ni memang tak pedas dan sesuai untuk budak2 . By the time makanan kitorang sampai..orang pun dah kurang...ok la tu..mak abah pun sampai masa tu :)


Khalisah Humaira menikmati mee di restoran mee tarik warisan asli 



Dan ni la rupa mee Norzi. Yang ni agak pedas sikit sebab ada cili. Norzi lebih suka yang pedas ni berbanding yang tak pedas.. Nama menu ni dah lupa la... tak dapat nak share kat sini... tapi harga dalam RM8 / plate.






Owh gambar nasi kat bawah ni dengan daging black pepper. Ini anak sulong Norzi punya, Fatimah Azzahrah.. Dia tergoda tengok nasi tu masa kat menu , sebab tu dia sorang makan nasi... orang lain semua makan mee.. :) sedap juga nasi ni , sebab tu licin dia makan..



Kesimpulannya, makan di sini ordinary sahaja. Ianya citarasa masakan cina muslim .. Bergantung kepada selera masing-masing. Tetapi servisnya agak lambat dan mengecewakan. Jumlah bayaran untuk makan pada hari tu habis sekitar RM120 untuk beberapa pinggan mee, toohthlamb, nasi dan minuman. Kami datang 7 orang dewasa. 


Salam ceria,
“Jazaakumullah Khairan Katsiran
Wa Jazaakumullah Ahsanal Jaza” 

(جَزَاكُمُ اللهُ خَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء) 

“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.

~Norzi



2 comments:

  1. AnonymousJune 09, 2013

    Saya pernah mkn kt cini... tp insyaaallah xkn pergi lg.. mkn ok.. tp kebersihan tidak diutamakan... sampah merata2... yg paling menjijikkan pekerja kedai tersebut boleh meludah sesuka hati dalam tong sampah dlm kedai... walaupun mknan sedap...tp etika dalam restoran tidak dijaga... itu didepan mata... kat belakang kita tak tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas info.. kami tak nampak perkara tu dan kalau nampak mmg tak sanggup nk makan cuma nampak bnyk benar peluh tukang buat mee .. :(

      Delete


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...