Followers

Sponsored Advertisement

.

CUTI-CUTI MALAYSIA : SABAH NEGERI DI BAWAH BAYU


Assalamualaikum dan salam sejahtera... apa khabar.. lama dah janji nak update pasal cuti cuti Malaysia kami ke Sabah pada awal Oktober 2012 hari tu... asik tergendala aje .. :) . Saje nak share pasal percutian keluarga ke Sabah tempohari. Kenapa nak share? supaya diri sendiri yang sering terlupa ni boleh la mengingati detik tu dan nak kawan2 or sesiapa saja yang terbaca dapat ilmu, manfaat dan dapat kebaikan dari penulisan ini.. InsyaAllah. Tapi momentum nak menulis  memang drop abis sebab Kali ni type pun  agak speeding sikit.. tapi tak risau sebab tak kena saman pun heheh sempat lagi tu... 

okla, Alhamdulillah dapat juga pergi ke Sabah ..kenangan yang tak mungkin dilupakan dan InsyaAllah kami menunggu masa yang sesuai untuk ke sana sekali lagi.. Perjalanan kali ni  memang seronok..gembira alhamdulillah...sememangnya percutian yang menyenangkann and all out la kata orang sebabnya, sebelum-sebelum ni selalu pergi atas urusan-urusan lain tapi kali ni fikir nak bercuti sahaja. kan seronok tu.. pusing2 sabah selama  5 hari 4 malam.. masih ada rasa kurang sikit sebab tak pergi pulau2 berdekatan. Sebenarnya.. masih menaruh harapan nak pergi Sabah especially ke pulau-pulau peranginannaya yang sangat indah..Lagi satu, sebelum Norzi dan keluarga pergi berangkat ke Sabah.. semua dah settle, hotel dah booked... kereta pun dah roger kat kawan adik Norzi untuk sewa di sana.. jadi memang tak sabar nak ke sana... matlamat  ke sana sebab adik Norzi bernikah dengan orang Beaufort, Sabah, jadi pergi sehari ke Beaufort menghadiri sesi pernikahan dan kenduri kendara..memang cantik sangat timing masa tu, selain pergi ke kenduri, kami melancong sekali  merangkap sempena ulang tahun ke 10 perkahwinan kami pada bulan September  2012 yang lalu ... :)   alhamdulillah..




excitednya...beg semua dah ready

Norzi nak story sikit...Norzi dan keluarga hampir2 tak dapat pergi sebab kami dah lewat check-in. Norzi agak lalai pulak hari tu flight jam 1710 iaitu jam 5.10 petang tapi kami keluar lebih awal dalam jam 2 petang . Pusing2 sekejap atas beberapa urusan, sampai jam 4.05ptg . Ingat rasa ok lagi , siap boleh tunggu dan tak check in pun... sedangkan luggage besar dan beg kena daftar kerana Norzi menaiki perkhidmatan Air Asia dan membeli luggage weight sebanyak 25kg.



tunggu..tunggu dan tunggu lagi


Tunggu hubby park keta yang ternyata jauh tu,, alih-alih dah jam 4.30 dan kitorang pun terkejar-kejar nak check in. Bila dah scan barang, pergi kaunter R52 kerana di screen paparkan KOTA KINABALU flight details kami  STATUS : OPEN kaunter RM52 tapi pelik punyalah panjang orang, pergi tanya kaunter , yang attended kami kata mana2 kaunter pun boleh utk check in. Pergi kaunter lain pula , dan rupanya flight jam 5.10 ptg  dah close dah tak boleh check in. APa??? dah close??? argghh mula la terbayang total lost flight ticket..hotel dah booked and paid.... kereta booked ..  berdebarnya.... hanya kaunter hujung sekali di LCCT yang boleh buat pendaftaran untuk kes-kes macam Norzi. Sebab kaunter hujung pun sangat-sangtat sesak , apalagi terpaksa terus ke depan dan tanya nak check in dan dengan muka mencuka yang jaga kaunter cakap dah CLOSE! SO Norzi tanya apa option yang Norzi ada?  dia kata beli tiket baru .. senangnya... ingat murah ke beli tiket anak beranak 5 orang ni..dah la kami beli ticket ni pun mahal sebab gap sebulan je..bukan gap yang setahun atau 6 bulan advance.. 




Bersedia nak check in



Hubby pulak pergi kali ni dia tak layan juga tapi bila dengar lontaran suara hubby yang padu yg lebih tegas sebab tension tengok diorang ni, terus bagi register..what the??? dan minta RM50 sebab check in di kaunter..... tapi beg tak boleh bawa.. sebab semua beg dah bawa ke pesawat... owhhh beg besar kami tu segala mak nenek ada ... jadi sehelai sepinggang je? Takda pilihan samada terus tak boleh pergi atau pergi tanpa beg! Mana nak campak beg yang besar ni? owh sesak dan semak sangat rasa masa tu ... ding dong ding dong last sekali kami ada 10 minit aje sebelum fligth jalan.. apa lagi buat keputusan drastik , hubby kata pergila dan dia cari tempat simpan beg dan kena cari perkhidmatan penyimpanan luggage. .. 10 minit je  and by the time dia melangkah cari tinggal 8-7-6-5 minit ...mana tak sampai lagi...apa lagi terus pergi simpan beg di tempat simpan luggage... untuk 5 hari, satu beg seberat 25kg  kami di kenakan RM200. Berbelah bahagi juga samada nak atau taknak pergi mulanya, tapi mak, abah, kakak. adik Norzi dah jalan dulu naik flght awal dari kami lebih kurang sejam awal.. Jadi, kasihan pula sebab hotel Norzi dah booked and paid guna nama Norzi , nanti kalau tak ada kenala bayar lagi ... dan belum tentu ada hotel... mmg kalau nak melancong ni kena plan awal kalau tidak kelam kabut... masa 5 minit terakhir.. announcement dah buat nak close pintu ke KK tiba2 hubby datang... kami LARIIIIIIIIIIII memang pecut tak ingat... Masa berjalan, sampai je gate announcement kedengaran yang pintu akan tutup dalam 1 minit ...argghh tension gile tahap tertinggi ... sampai gate je, kami keluar terus close dan dia suruh cepat n flight tu sangat la jauh ...kami lari lari lari ...bukan lari anak tau..lari betul2... alhamdulillah la anak beranak fit.. masa tu semua doa keluar , berdebar, risau , memang terbayang keadaan arwah Hani Mohsin yang berlari kejar flight . Memang mencabar sebab elok kami masuk flight tangga pun bergerak ...hubby lari bawa anak Norzi yang dua tahun lebih tu~ khalisah ...alah yang Norzi cerita dia nak susu dalam flight tu  ~dalam entry Nasi Lemak Pak Nasser, kalau nak tengok, klik sinii. 

 Pengajaran nya di sini utk penerbangan domestik biarla 1 1/2 atau 2 jam awal ... dan kalau international biarla 3 jam awal... itu yang Norzi pegang sekarang ni... memang serik ingat macamana masa yang suntuk tu kami pergi tanpa satu baju extra pun? cuma ada baju anak 2 orang tu je sebab masuk dalam beg sandang....Norzi , hubby n anak first tu memang tak bawa baju.... jena shopping di Sabah la nampaknya...walau apa pun.. perjalanan kali ini memang penuh dengan pengalaman dan pengajaran... Harap info ini membantu anda yang ingin melancong terutamanya yang menaiki penerbangan. Sampai jumpa lagi di lain coretan.   

3 comments:

  1. sis ada contct num kreta sewa tu lg x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss ucu boleh cuba call 016-8282437 ijan. setakat ni kereta dia sewakan lebih murah berbanding yang lain.

      Delete
  2. Assalamualaiku..
    kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke sabah,
    Syarikat SUHAZRINAH ENTERPRISE SDN.BHD adalah syarikat 'Taxi Limousine' yang beropersi sejak 5 Tahun yang lalu, mempunyai pengalaman yang mendalam tentang tempat-tempat yang menarik di sabah.
    Kami menjemput anda ke sabah untuk bercuti dengan kadar tambang yang rendah dan berpatutan,
    sila hubungi kami untuk mendapatkan kadar tambang ke mana sahaja di seluruh sabah.
    +6016 8392919 (whatsApp, wechat, Telegram & Kakao Talk)
    email: taxisabahlimo.com
    http//:www.taxisabah.com

    ReplyDelete


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...