Followers

Sponsored Advertisement

.

SENARAI BARANG UNTUK PERCUTIAN DI PANTAI / PULAU

Assalamualaikum dan salam sejahtera, cuti sekolah datang lagi...alhamdulillah.. Selain mempunyai senarai kenduri kendara yang panjang untuk dihadiri sepanjang hujung minggu, mesti mama-mama sekalian mencari tempat-tempat menarik untuk menghabiskan masa bersama anak-anak kan... 


Kalau anda dah merancang untuk sebarang aktiviti laut, Norzi bawakan tip ini terutamanya untuk para ibu bapa bersiap sedia lebih awal...tentu ramai parents yang mencari-cari tempat nak bawa anak jalan-jalan kan. Untuk yang nak ke pantai atau pulau, Norzi nak kongsikan senarai barangan yang perlu di bawa bersama untuk percutian anda. Kalau seorang diri pergi tentu takda masalah, tetapi dengan scenario bercuti bersama anak-anak kecil, pasti menuntut ibu bapa membuat persiapan rapi dan awal.. jadi pasti kan ianya dirancang dengan baik untuk mengelakkan keadaan yang tidak diingini dan kelam kabut.






Biasanya kalau bercuti di pantai atau di laut, ketika sampai destinasi yang di tuju..biasanya harga barangan yang selalu kita jumpa akan menjadi berkali kali ganda lebih mahal dari tempat kita. Bukan di pantai atau laut sahaja, tempat peranginan lain seperti Genting Highlands pun macam tu juga..semuanya menjadi lebih mahal. Jadi untuk itu, jom tengok list ..

diri sendiri / en suami/ anak-anak boleh guna senarai ni

1. Kasut getah
khas untuk aktiviti air, pakai terus dari rumah pun ok. Pakai  crocs shoes highly  recommended 

2. Makanan ringan
 (biskut/ milo atau nestum 3in1 / jajan /coklat bar) ni kalau kes pulau yang di tuju  begitu kecil  dan tiada yang berniaga di situ , contohnya di  pulau persendirian seperti di  Pulau Sibu. Pulau lain yang senang dapat makanan pun ok , cuma kalau di bawa lebih senang hati mana la tau malam-malam anak merengek nak makan :) , jadi boleh alas perut

3. Toiletries
Bole bawa berus gigi saiz sabun,ubat gigi, mini kesukaan anda...Biasanya kalau bercuti di hotel 3 , 4, 5 bintang boleh dapat sabun. Tapi dengan anak yang ramai , bawa la satu untuk persediaan

4. Tudung (ibu/anak)
Sekurang-kurangnya 3 helai untuk setiap ibu dan anak,  1 helai utk aktiviti malam, 1 helai untuk balik , 1 helai untuk aktiviti air (digalakkan untuk recycle :) lepas pakai , sidai dan   keringkan , esok nya kalau nak main air pakai semula :) . TIp: biasanya pakaian yang dipakai di laut akan mudah mereput selepas itu kerana air masin. Jadi utk jimatkan bawa barang terlalu banyak .

5. T-shirt /shirt
Sekurang 3 helai untuk setiap ahli keluarga , 1 helai aktiviti air, 1 helai aktiviti malam dan 1 helai utk balik.. so kalau boleh minimize bawa barang , oleh di minimize lagi... supaya beg kecil senang nak bawa :)  Apa-apapun semua bergantung kepada jumlah hari anda berada di sana :)

6. Track bottom atau muslimah swimming suit 

7. Sunblock
Pastikan cari yang 130 untuk yg nak berada di bawah matahari di kawasan pantai!

11. Air mineral 
kalau ada kedai kat situ ok je tak bawa..ada anak kecil? tolong bawa semua yang patut utk baby comel anda :)

12. Beg kalis air
kalau nak pergi aktiviti snorkeling.. ha elok bawa .lagi lagi yang nak bawa camera atau phone sepanjang perjalanan di laut . 

13. Ubat-ubatan
Elok sediakan untuk anda dan anak-anak dikhuatiri jatuh sakit ke..muntah muntah ke.. demam ke... boleh la kita makan ubat sementara nak ke klinik.. itu pun kalau klinik ada.. kalau jauh susah juga sebab tempat orang kita tak biasa..

14. Stoking
Ni khas nak pakai jenjalan or sports activity atau utk dipakai masa tido... baru selesa nak tido :)

16. Charger telefon
Penting untuk di bawa!

17. Roti 
Kalau nak bg ikan mkn masa snorkeling :)

18. Waterproof Camera 
Ni x compulsory, hanya kalau memang ada

19. Speck hitam / Ray band

20. Topi

21. Plastik utk baju basah

22. Telekong/ sejadah kecil

23. Pad
Kalau bendera merah, kita jamu mata la ya, tak dapat main air!
24. Sikat/bedak 
Semua keperluan seumpamanya


Tambahan senarai untuk yang ada baby atau toddler
1.Pampers pakai buang
2.Susu tepung
3.Botol susu
4.Pencuci dan berus botol susu
5.Makanan bijirin bayi
6.Thermos air panas (yg kecil pun ok)
7.Bantal baby



Semoga senarai bercuti dengan sedikit tip bercuti ke pantai ini bermanfaat!  Jadi sempena cuti sekolah ini, selamat bercuti untuk semua!


Salam ceria,
~Norzi~

1 comment:

  1. Good info! thanks for sharing...

    jemput singgah my-anugerah-terindah.blogpot.com :)

    ReplyDelete


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...