Followers

Sponsored Advertisement

.

LUKISAN DAN MEWARNA KELUARGA BAHAGIA DARJAH SATU



Semasa zaman persekolahan, di usia 7 tahun iaitu di dalam kelas darjah satu, anak-anak belajar melukis dan mewarna tanpa boleh dibantu oleh ibu dan bapa , kerana semua kerja sekolah siap di dalam kelas. Hanya homework tertentu sahaja disiapkan di rumah terutama apabila menjelangnya peperiksaan , maka kerja rumah atau latih tubi yang diberi lebih banyak yang pada pandangan Norzi ianya di beri secara pukal. Berdasarkan pemerhatian Norzi , dengan sistem KSSR ini, setiap hari semua kerja di sekolah tidak di bawa pulang. Semuanya selesai di dalam kelas tanpa penangguhan. Ini termasuklah matapelajaran pendidikan kesihatan yang menuntut anak Norzi melukiskan gambar keluarga. Dari sinilah kita boleh menilai , lukisan yang terlahir adalah 100% dari minda dan pemikiran anak-anak yang sebenar. Tanpa ada campur tangan ibu bapa, kalau buat di rumah tentu mama dan papa cuba nak bantu dan akhirnya apa yang terhasil adalah tidak asli kerana ada  input dari luar.





Matapelajaran : Pendidikan Kesihatan : Lukisan keluarga bahagia ( Darjah satu)




Pada masa anak Norzi Muhammad Razin balik sekolah dan mengeluh ,'Mama , nak tengok tak lukisan Razin, cikgu suruh lukis gambar keluarga, tapi Razin tak tahu lukis tudung mama dan kak long'. Razin teruja tapi sedih,pujuk beritahu nanti mama ajar lukis tudung.  Norzi teruja sangat nak tengoklukisan dia . Bila Razin bawa keluar lukisan itu, memang rasa comel dan natural lukisan ini memang . Jadi Norzi tanya , siapa yang tolong lukiskan tudung mama dan kakak ni.. Rupa-rupanya dia minta bantuan kawan nya untuk lukiskan tudung tu..Lukisan ini untuk matapelajaran Pendidikan kesihatan. Norzi perhatikan muka ayah di dalam lukisan ini dan muka abang yang Razin lukis mempunyai persamaan :) . Itu perkembangan yang baik kerana dia boleh kawal lukisan dengan mengulang pandangan mata dengan arah sama untuk ayah , ibu dan abang dan adik , kecuali kakak. Norzi pesan lain kali jangan minta tolong kawan lukis ya, nanti mama ajar lukis tudung. Kalau tak tahu boleh tanya cikgu, nanti cikgu tolong :) 


Seronok melihat perkembangan anak-anak. Alhamdulillah. Apa-apapun Norzi suka kan lukisan keluarga ini kerana mempunyai nilai yang cukup bermakna.







Salam ceria ,
~Norzi



No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...