Followers

Sponsored Advertisement

.

BUAH MATA KUCING



Kebelakangan ini buah mata kucing atau juga dikenali sebagai longan banyak di jual di pasaraya, stall buah-buahan dan pasar malam. Pergi ke mana-mana mesti banyak jumpa buah ini. Norzi memang penggemar buah mata kucing , lebih-lebih lagi yang bersaiz besar dan mempunyai isi yang tebal. Sebelum di makan biasanya Norzi akan basuh bersih dan masukkan ke dalam peti sejuk . 







Buah mata kucing yang telah di basuh bersih



Untuk pengetahuan anda, buah mata kucing atau longan ini mengandungi khasiat atau nutrisi iaitu Calcium, Iron, Niacin, Phosphorus, Protein, Vitamin A, B and C.( sumber). . Walaubagaimanapun, tahap kebersihan semasa membasuh buah ini sangat penting untuk memastikan hanya khasiat yang baik sahaja masuk ke dalam badan bukan sebaliknya seperti racun buah-buahan atau bahan pengawet. Kulit buah mata kucing perlu di basuh bersih terlebih dahulu untuk memastikan kulit buah mata kucing tersebut bebas dari bahan kimia / bahan pengawet / sebarang racun serangga yang terlekat dan mengering pada kulit buah mata kucing tersebut sebelum selamat sampai kepada pengguna terakhir (kita adalah pengguna terakhir). Contohnya jika tidak dibasuh bersih, jari yang digunakan untuk membuka kulit buah akan terlekat dengan racun serangga atau seumpamanya dan jika tangan yang sama memegang buah yang telah dikupas, maka kotoran dan bahan-bahan racun akan melekat pada isi buah mata kucing tersebut.

Oleh itu pastikan buah ini dibersihkan terlebih dahulu dan selepas itu toskan buah atau boleh juga gunakan tisu / kain lap untuk mengeringkan buah. Selepas kering boleh di masukkan ke dalam peti sejuk. 



Salam ceria;
~Norzi







No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...