Followers

Sponsored Advertisement

.

PANDUAN MAKANAN TERBAIK SEMASA KEHAMILAN

Sepanjang proses kehamilan merupakan detik berharga bagi setiap ibu terpilih. Maka, dalam masa usia kandungan 9 bulan , adalah sangat mustahak untuk para ibu menghargai setiap detik itu dengan memberikan tumpuan dan perhatian yang sepenuhnya terhadap pengambilan makanan demi untuk kesihatan bayi yang dikandung dan juga diri sendiri. Pengambilan makanan yang sihat adalah  sumber terbaik bagi diri anda dan juga bayi di dalam kandungan anda. 

Didapati begitu banyak artikel tentang panduan kehamilan  ada menyentuh tentang jenis-jenis makanan terbaik untuk ibu hamil. Mengapa agaknya makanan terbaik adalah penting pada masa ini? Ini kerana dalam proses kehamilan ini, anda dan bayi anda memerlukan vitamin sebagai keperluan diri sendiri dan juga tumbesaran bayi yang dikandung. Kedua-duanya memerlukan zat dan nutrien. Oleh itu , antara makanan terbaik dikongsikan untuk para ibu mengandung. Antara makanan terbaik untuk ibu hamil adalah seperti berikut.


1) Makanan sunnah 

Makanan sunnah sangat baik di amalkan sepanjang proses berpantang.  Rasulullah SAW bersabda, “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.” Dengan itu sangat jelas , amat baik untuk kita mengamalkan memakan kurma sepanjang proses mengandung. Sebelum ini Norzi pernah menulis tentang khasiat dan kebaikan kurma di sini.  Para ibu boleh segera mendapatkan makanan sunnah lain seperti, madu dan kekacang kerana setiap makanan sunnah ini mengandungi khasiat kebaikan untuk ibu dan bayi yang dikandungnya. Meminum air zam-zam sepanjang 9 bulan ini juga sangat baik. Niatkanlah kerana Allah  agar anak yang dikandung sihat , permudahkan urusan mengandung dan melahirkan serta permudahkan setiap inchi perkara dalam proses kandungan tersebut.







2) Roti bijirin

Selain itu, roti bijirin penuh juga adalah pembekal tenaga jangka panjang dan penuh dengan serat. Ia mengandungi kalsium, zat besi, vitamin B dan asid folik. Oleh itu, pengambilan roti bijirin sangat baik untuk  diamalkan oleh para ibu hamil . Bukan sahaja pada waktu mengandung, malahan sepanjang proses berpantang juga roti bijirin boleh diambil sebagai salah satu menu harian terutamanya di waktu pagi dan minum petang. 





3) Buah-buahan

Buah-buahan pula sangat baik untuk kesihatan dengan membekalkan kandungan serat dan vitamin C yang tinggi, mineral serta merupakan agen antioksidan. Secara peribadi sepanjang proses kehamilan Norzi jarang memakan buah-buahan. Tetapi tidak dinafikan pengambilan makanan tambahan adalah perlu bagi menggantikan keperluan khasiat seperti buah-buahan. Adalah menjadi tanggungjawab individu untuk mencari mencari alternatif penyelesaian terbaik dengan menggantikan buah-buahan ini sekiranya kurang konsisten dalam mengamalkan pengambilan buah- buahan. Pengambilan vitamin adalah sangat wajar sekiranya perkara ini berlaku. Khasiat dan kebaikan dari buat-buahan ini bermanfaat untuk bayi dalam kandungan dan si ibu. Norzi secara peribadi mengambil Vitamin C secara konsisten. Hasil dari penggunaan sendiri , kini Norzi bersedia berkongsi dengan pembaca kebaikan Vitamin C yang Norzi gunakan, bukan sahaja Norzi malahan ramai lagi di luar sana yang mengamalkan pengambilan vitamin C ini. Norzi mengamalkan Sustained Released Vita-C Plus  dan sangat mudah di ambil.

Semasa kelahiran anak kedua, Norzi memang kurang mengambil berat terhadap keperluan buah-buahan malahan tidak menggantikannya dengan pengambilan vitamin C . Kesannya , kulit tidak sekata, kelihatan tidak bermaya dan juga di serang eczima kecil di kaki sedangkan Norzi tiada eczima sebelum itu. Sejak itu , kesedaran terhadap pentingnya mengambil vitamin sebagai makanan kulit telah meninggi dan dari masa ke semasa Norzi mencari produk yang baik untuk kesihatan , kulit dan kebersihan secara keseluruhan. Norzi mencuba beberapa produk di pasaran, walaubagaimanapun setelah melihat testimoni rakan-rakan , kulit kelihatan lebih bersih dan berseri dengan pengambilan Shaklee Vitamin C atau dengan nama yang lebih dikenali sebagai Sustained Release Vita-C™ Plus, maka Norzi juga mencubanya. Hasilnya sangat memberangsangkan. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Sustained Released Vita-C Plus , sila baca di sini. Sekiranya berminat membuat belian , sila buat belian dengan menekan BUY NOW. Untuk pesanan terus kepada , sila hubungi Norzi- 019 3177872

Sebuah kajian British yang telah di lakukan di oleh University St Andrews mengatakan bahawa dua hidangan lebih buah-buahan dan sayur sayuran seperti lobak merah dan tomato dapat meningkatkan warna kulit-walaupun daripada pelbagai etnik. Para pengkaji mengatakan bahawa pigment karotenoid yang berwarna oren dan merah boleh membantu kulit untuk kelihatan berseri.


Jaga kesihatan dan salam ceria.
Norzi~

No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...