Followers

Sponsored Advertisement

.

SYMPHONY OF LIGHTS, HONG KONG

Sepanjang di Hong Kong, ada satu tempat yang Norzi, anak Norzi dan kawan-kawan ingin pergi iaitu Symphony of Lights, Victory Harbour Light show. Symphony of Lights atau Simfoni Cahaya adalah pertunjukan cahaya beserta bunyi di Hong Kong. Mengikut Guinness World Records, ia adalah satu pertunjukan cahaya dan bunyi yang tetap  dan terbesar di dunia ...jadi agak teruja la untuk melihat secara dekat.. Sebelum ni baca sahaja jadi tidak boleh nak judge.





Berdasarkan pembacaan, pertunjukan ini dilakukan setiap malam  pada pukul 8 malam Hong Kong sekiranya cuaca  baik. Kami tiba awal sedikit, dalam jam 6 petang dah sampai dan berlegar legar di sepanjang Avenue of Stars. Puas tangkap gambar. Macam-macam gambar ambil, boleh dikatakan semua orang cameraman... klik klik klik tak sudah. Tujuan kami datang awal sedikit sebab malas nak jalan kaki balik ke tempat menginap Reliance Inn. Selain kalau dah masuk bilik , jangan harap la nak keluar semula, dah dapat mandi dan baring mesti la terus rasa nak tidur.. jadi kami sepakat terus je tunggu. Datang awal sikit dapat tempat hadapan sekali, dengan harapan pemandangan tidak terganggu hehe. Oleh sebab pemandangan cahaya lampu dipancarkan dari bangunan yang menyebarangi persisiran Tsim Sha Tsui, maka kami semua tersadai la di tepi tembok..





Dapat tempat depan sekali. Ini kaki Norzi dan anak Norzi. Berbaloikah penantian itu 







Bila makin gelap , diikuti dengan cuaca semakin sejuk.. kena dengan angin ..sangat sejuk.. Oleh sebab kami sentiasa bawa light jacket, terus je sarungkan light jacket.


Pertunjukan Symphony of lights ini merupakan Satu teknik mengarang muzik, lampu hiasan, memaparkan cahaya laser, dan bunga api piroteknik, cahaya multimedia dan persembahan bunyi berlangsung selama kira-kira 14 minit.. Semasa persembahan yang kami saksikan , cahaya , projection , music semuanya tak synchronized. Selain itu sound system pun agak poor. Norzi tidak pasti itu memang standard sebenar persembahannya atau kebetulan pada hari itu memang persembahan itu bermasalah. Ha , masa pertunjukan tu dah selesai , Norzi ingatkan yang di tunjuk sebelum ni intro rupanya itu memang main show.  Rupanya dah boleh balik bila orang mula bersurai... Rasa agak tidak berbaloi menunggu. Kalau tengok iklan macam outstanding sangat. lagi lagi kalau tengok gambar kat bawah ni..... 




Teruja nak tengok pertunjukan simfoni cahaya dan bunyi macam dalam gambar ini :)

Tapi alang-alang dah sampai Hong Kong, kena la saksikan sendiri... rugi pula tak tengok. Kebanyakan tempat utama pelancongan di Hong Kong Norzi pergi , hanya Ladies Night Market je Norzi tak pergi.. 

Ok nantikan kisah Hong Kong yang lain di lain entri. 

Salam ceria.
Norzi~


No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...