Followers

Sponsored Advertisement

.

KHASIAT DAN KEBAIKAN BUAH BELIMBING


Pengambilan buah-buahan dalam diet seharian sangat penting untuk mengekalkan diet yang seimbang. Ini antara buah yang selalu di dalam stok buah-buahan di rumah Norzi. Jom baca tentang khasiat dan kebaikan buah belimbing.





Semasa kecil , pokok buah belimbing hidup segar di belakang rumah Norzi semasa di Kampung Malaysia Tambahan.... buah ni banyak sangat sampai tidak termakan ,jatuh ke lantai, dah sedekah kat jiran pun masih banyak lagi.. rezeki masa itu... tapi sekarang ni , nak makan buah belimbing ke beli.. mana ada tanam dah sekarang... rupanya banyak kebaikan buah belimbing ni atau juga di kenali sebagai star fruit.

Fakta tentang buah belimbing.
Kadar immunity - buah belimbing kaya dengan Vitamin C. Ia mengandungi 34.5 mg Vitamin C yang merupakan 57% daripada keperluan harian. Oleh kerana Vitamin C adalah antioksidan , buah belimbing sangat baik untuk sistem imun bagi melawan sejuk dan selesema. Kandungan makanan yang kaya dengan Vitamin C  mampu meningkatkan kadar imuniti bagi melindungi daripada jangkitan biasa. Biasanya, jangkitan ini adalah disebabkan oleh perubahan bermusim. Oleh itu, pengambilan buah belimbing di dalam diet seharian adalah sangat bermanfaat untuk sistem imun kita.

Keradangan- Oleh kerana ia mengandungi jumlah yang baik antioksidan dan flavonoid ia merupakan buah yang sangat bermanfaat untuk melindungi daripada keradangan. Antioksidan dan flavonoid melawan zarah radang dikenali sebagai radikal bebas .

Mengekalkan Tekanan Darah- buah belimbing mengandungi pelbagai nutrien seperti kalium dan natrium. Nutrien ini dikehendaki membantu mengekalkan tahap bendalir di dalam  badan. Oleh itu ia mengekalkan tekanan darah. Sementara kandungan serat buah belimbing pula menjadikan ia sangat bermanfaat untuk sistem kardiovaskular. Ia juga merendahkan kolesterol tidak baik dalam darah.

Senak- buah belimbing mengandungi serat larut. Serat larut yang tinggi dalam diet mampu membantu meningkatkan penghadaman. Dengan peningkatan dalam penghadaman keupayaan badan untuk mencerna dan menyerap nutrien juga akan meningkat.

Kaya dengan Nutrien- Buah belimbing mengandungi nutrien lain yang penting untuk fungsi badan yang betul. Ia menyediakan besi, kalsium, mangan, magnesium, dan lain-lain nutrien ini penting untuk perkembangan dan fungsi badan.




No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...