Pages

HIDUPKAN PUASA SUNAT HARI ASYIRA DAN TASU'A MUHARRAM



Assalamualaikum, selamat menjalani ibadah puasa sunat pada bulan Muharram.





اللهم صل على محمد وآل محمد

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah SAW bersabda: “Seafdal-afdal puasaselepas puasa Ramadhan ialah puasadalam bulan Muharram dan seutama-utama solat sesudah solat fardu ialah solat 1/3 malam.” (Hadis Riwayat Muslim r.a.)

sumber : dari Shafiqolbu




Kempen berpuasa di bulan Muharram



Kelebihan Muharram

BANYAK peristiwa penting berlaku pada 10 Muharam yang menunjukkan dan membuktikan akan kebesaran Allah SWT. Antara peristiwa itu ialah Allah SWT menerima taubat Nabi Adam, menyelamatkan Nabi Musa daripada tenggelam di laut apabila dikejar Firaun dan tenteranya serta menyelamatkan Nabi Ibrahim daripada dibakar hidup-hidup oleh Raja Namrud.

Nabi Adam bertaubat kepada Allah SWT.

Nabi Idris diangkat oleh Allah SWT ke langit.

Nabi Nuh diselamatkan Allah SWT keluar dari bahteranya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.

Nabi Ibrahim diselamatkan Allah SWT daripada pembakaran Raja Namrud.

Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

Allah SWT memulihkan penglihatan Nabi Yaakob yang kabur.

Nabi Isa diangkat ke langit.

Nabi Ayub dipulihkan Allah SWT daripada penyakit kulitnya.

Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan nun, selepas berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.

Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya daripada tentera Firaun.

Allah SWT mengampunkan kesalahan Nabi Daud.

Nabi Sulaiman dikurniakan Allah SWT kerajaan yang besar.

Hari pertama Allah SWT menciptakan alam.

Hari Pertama Allah SWT menurunkan rahmat.

Hari pertama Allah SWT menurunkan hujan.

Allah SWT menjadikan Arasy.

Allah SWT menjadikan Luh Mahfuz.

Allah SWT menjadikan alam.

Allah SWT menjadikan Malaikat Jibril.




AMALAN puasa sunat 10 Muharam mengambil iktibar daripada puasa dilakukan Nabi Musa sebaik terselamat daripada dikejar Firaun dan tenteranya dan juga puasa Nabi Nuh yang diselamatkan daripada banjir besar.



Berpuasa sunat pada 10 Muharam lebih elok jika dibuat sama ada pada 9 dan 10 atau 10 dan 11 Muharam bagi mengelakkan ia menyamai puasa orang Yahudi.

Ketika berhijrah dari Mekah ke Madinah, Rasulullah SAW melihat orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura lalu bertanya kenapa mereka berpuasa pada hari itu?

Orang Yahudi menjawab, mereka berpuasa sebagai mengenang hari Allah SWT menyelamatkan Nabi Musa dan menenggelamkan Firaun dengan askarnya, maka Nabi Musa berpuasa sebagai tanda bersyukur kepada Allah SWT pada hari itu.

Maka Rasulullah SAW berkata: '€œKamilah yang lebih berhak mengikut jejak Nabi Musa daripada kamu.'

Lalu Baginda berpuasa dan menyuruh sahabatnya agar berpuasa juga pada hari itu.

Kebetulan pada 10 Muharam tahun ini jatuh pada Khamis, jadi sebaiknya kita berpuasa Rabu dan Khamis atau Khamis dan Jumaat. Ini bagi mengelakkan kita meniru puasa orang Yahudi. Namun sekiranya, kita hanya mahu berpuasa pada hari Khamis, maka itu juga dibolehkan kerana niat kita lain daripada mereka.

Berpuasa pada Hari Asyura sangat besar pahalanya seperti hadis yang diriwayatkan Al-Imam Muslim daripada Abu Qatadah bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: Akan digantikan kejahatan-kejahatan pada tahun yang sebelumnya dengan kebaikan (dengan sebab puasanya itu).

Selain puasa sunat, amalan baik yang dikerjakan ulama ialah solat sunat 10 Muharam yang dilakukan selepas solat fardu kecuali selepas Subuh dan Asar.

Selepas solat sunat, digalakkan membaca doa bermaksud: “Allah yang memelihara, sebaik-baik penolong, sebaik-baik penjaga dan sebaik-baik memberi pertolongan” atau dengan membaca doa yang dianjurkan Saidina Ali yang memohon Allah SWT menunjukkan jalan yang lurus, dijauhkan bala bencana dan dikabulkan hajat.

Begitu juga dengan amalan memasak bubur Asyura untuk disedekahkan, seelok-eloknya tradisi itu diteruskan sebagai pengerat silaturahim antara saudara dan jiran tetangga.

Secara tidak langsung kegiatan seperti itu memupuk kemesraan dan menggalakkan orang kaya bersedekah kepada fakir miskin. Masyarakat hari ini perlu peka dan meraikan Hari Asyura dengan amalan meningkatkan iman mereka.


BANYAK peristiwa penting berlaku pada 10 Muharam yang menunjukkan dan membuktikan akan kebesaran Allah SWT. Antara peristiwa itu ialah Allah SWT menerima taubat Nabi Adam, menyelamatkan Nabi Musa daripada tenggelam di laut apabila dikejar Firaun dan tenteranya serta menyelamatkan Nabi Ibrahim daripada dibakar hidup-hidup oleh Raja Namrud.

Pada tarikh itu juga Allah SWT menyelamatkan Nabi Nuh dan pengikutnya daripada ombak besar yang melanda bumi dan menyelamatkan Nabi Yunus yang tidak berhenti-henti berzikir selama 40 hari dalam perut ikan nun.

Justeru, hari yang dinamakan Hari Asyura itu sewajarnya dijadikan permulaan yang baik untuk menempuh tahun baharu 1435 Hijrah dengan memperbanyakkan amalan sunat yang dianjurkan seperti berpuasa dan bersedekah.

Amalan baik yang dianjurkan pada 10 Muharam tidak terhad kepada puasa sunat dan menyediakan juadah bubur Asyura.

Apa juga amalan yang baik boleh dilakukan pada hari itu dan juga hari seterusnya pada Muharam kerana banyak amalan dianjurkan Islam untuk dilaksanakan umatnya sepanjang bulan tersebut.

Masyarakat perlu faham keperluan atau apakah yang diharapkan daripada mereka apabila disaran melaksanakan amalan sunat pada hari tertentu seperti yang dianjurkan Islam.

Amalan sunat boleh diibarat seperti aksesori tambahan pada kereta. Setakat mempunyai badan, tayar, enjin dan stereng, kereta tetap mampu bergerak di atas jalan raya. Namun apabila ditambah dengan perhiasan seperti sarung kusyen kulit, rim tayar, maka kenderaan tersebut akan nampak lebih cantik dan menambah nilai kenderaan itu.

Begitu juga ibadat wajib seperti solat dan puasa, jika tidak ditambah dengan amalan sunat, bukannya tidak elok tetapi kurang cantik. Maka untuk mencantikkannya digalakkan untuk memperbanyakkan dengan amalan sunat.

Walaupun peristiwa besar banyak berlaku pada 10 Muharam, umat Islam digalakkan memperbanyakkan amalan sunat sepanjang bulan pertama kalendar Islam.






Bubur Asyura juadah sinonim bulan Muharam

Majoriti umat Islam Malaysia tahu mengenai bubur Asyura. Ada yang menyatakan bahawa bubur Asyura ialah bubur khas yang terdiri daripada sepuluh jenis bahan. Ada tepung, ada ubi, ada pelbagai kekacang dan sebagainya. Apa yang pasti ia ialah bubur daripada 10 bahan masakan. Kalau lebih atau kurang, itu bukan bubur Asyura. Jenis rasanya mungkin juga berbeza di antara satu negeri dengan negeri lain.

Ada juga anggapan bahawa bubur Asyura ialah bubur khas sempena 10 Muharam. Kebetulan perkataan Asyura diambil daripada bahasa Arab iaitu Asyarah yang bermakna 10. Maka ramailah yang bergotong-royong atau bersendirian menyediakan bubur Asyura pada tanggal 10 Muharam.

Pensyarah Syariah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Petaling Jaya, Selangor, Mohammad Nidzam Abd. Kadir menjelaskan, tidak salah dan tidak ada apa-apa dosa untuk menyediakan bubur Asyura.
Ia adalah satu aktiviti masyarakat yang harmoni.

Masyarakat akan mengutip derma beberapa ringgit setiap rumah untuk keperluan membeli barang yang diperlukan untuk memasak. Petangnya mereka akan memasak beramai-ramai sambil berbual, bergurau-senda dan bertanya khabar.

“Sudah tentu aktiviti ini satu kerja kemasyarakatan yang baik. Malamnya pula mereka berkumpul untuk mendengar ceramah agama berkaitan Asyura. Habis ceramah dan solat Isyak berjemaah, para hadirin bersama-sama menjamu selera bubur Asyura.

“Hakikatnya, bubur Asyura bukanlah satu amalan ibadah yang wajib. Ia hanya sekadar adat tradisi yang nampaknya tidak mempunyai apa-apa tegahan dalam agama. Cuma ada juga yang terlalu memperbesarkan bubur Asyura hingga seolah-olah ia satu perkara wajib pula,” kata Mohammad

Nidzam.

Namun katanya lagi, ada sedikit kealpaan apabila kita melupakan suatu sunah yang baik untuk diamalkan iaitu berpuasa pada hari Asyura. Dalam satu hadis Nabi s.a.w. disebut maksudnya:

Puasa hari Arafah (9 Zulhijjah) menghapuskan dosa dua tahun iaitu setahun sebelumnya dan setahun selepasnya, dan puasa hari Asyura (10 Muharam) menghapuskan dosa setahun sebelumnya. (Riwayat Abu Daud).

Kenapa hari Asyura kurang kelebihannya berbanding hari Arafah? Jelas Mohammad Nidzam, hikmahnya mungkin berbalik kepada asal ibadat. Ini kerana hari Arafah berkait langsung dengan ibadat haji di mana wukuf di Arafah adalah rukun haji yang paling utama. Oleh itu puasa pada hari Arafah khusus untuk umat Nabi Muhammad s.a.w.. Puasa hari Asyura berkait dengan peristiwa Nabi Musa a.s.

“Peristiwa Asyura berkait dengan peristiwa Nabi Musa a.s., Ibn Abbas r.a. menceritakan bahawa Nabi s.a.w. tiba di Madinah dan melihat orang Yahudi berpuasa pada hari 10 Muharam. Nabi s.a.w. bertanya apa yang yang mereka lakukan? Orang Yahudi menjawab bahawa hari ini (10 Muharam) ialah hari soleh (baik). Allah s.w.t. menyelamatkan pada hari ini Musa a.s. dan Bani Israel daripada musuh mereka. Maka Musa berpuasa pada hari tersebut. Maka Nabi s.a.w. bersabda bahawa baginda lebih berhak dengan Musa daripada kamu (orang Yahudi). Nabi s.a.w. berpuasa pada hari itu dan mengarahkan sahabatnya berpuasa. (Riwayat Bukhari).

“Ada juga anggapan bahawa hari Asyura berkait dengan peristiwa Nabi Nuh. Selepas diselamatkan daripada banjir besar, maka dibuatlah makanan daripada apa yang ada. Makanan yang dimasak itu ialah bubur. Lalu terbitlah satu makanan namanya bubur Asyura. Mungkin ada sumbernya mungkin juga tidak ada. Apa pun yang pasti hari 10 Muharam berkait dengan peristiwa Nabi Musa dan ada anggapan ia berkaitan dengan juga dengan Nabi Nuh,” katanya menerangkan tentang peristiwa di sebalik hari Asyura.

Tambah beliau, puasa hari Asyura adalah sunah Nabi Muhammad s.a.w. Ini ditegaskan dalam satu sabda maksudnya: Sesungguhnya hari ini hari Asyura dan tidak diwajibkan atas kamu puasa padanya. Sesiapa yang mahu maka berpuasalah, dan sesiapa yang tidak mahu maka berbukalah. (Riwayat Bukhari).

Selain itu, ujar Mohammad Nidzam, elok juga jika dapat berpuasa pada hari sembilan Muharam atau disebut hari Tasua'.

Sabda Nabi s.a.w., Jika aku hidup pada tahun hadapan nescaya aku akan berpuasa pada hari sembilan dan 10 Muharam. (Riwayat Ibnu Majah).

“Hikmahnya mungkin bagi menyalahi perjalanan orang Yahudi yang memuliakan hari 10 Muharam sebagaimana yang disebutkan sebelum ini. Maka umat Islam digalakkan juga berpuasa pada 9 Muharam di samping 10 Muharam.

“Oleh itu, amatlah wajar jika program masyarakat sekitar bubur Asyura disekalikan dengan program puasa sunat. Mungkin elok jika dapat sama-sama berbuka dengan bubur Asyura,” kata Mohammad Nidzam mengakhiri perbualan.

APA KATA MEREKA

Mohd. Izwan Md. Yusof, 26, (Kakitangan awam)

“Apa yang saya fahami penyediaan bubur Asyura ialah satu kebiasaan dan menjadi ikutan umat Islam di negara kita ini. Saya tidak pernah merasa ia sesuatu yang bersalahan di dalam Islam kerana apa yang dilakukan adalah baik.

“Hakikatnya, kita perlu melihatnya dari sudut positif kerana menerusi amalan kebiasaan ini terjalinnya gotong-royong dan mengukuhkan semangat kejiranan sesebuah tempat itu. Malah amalan sebegini pastinya tidak bertentangan dengan syarak.

“Pun begitu, dalam kita menyambut tahun baru dalam kalendar Islam, apa yang perlu difokuskan ialah bagaimana kita sebagai seorang Muslim menghayati roh atau semangat tahun baru dengan lebih betul dan baik.

Noyah Ahmad, 53, (Pembantu Perawatan Kesihatan)

“Bubur Asyura menjadi tradisi acap kali kita menyambut 10 Muharam dan sebut tentang cara penyediaannya, apa yang saya ketahui, setiap negeri mempunyai kaedah dan cita rasa tersendiri.

“Malah ada juga segelintir tempat, menyediakan bubur Asyura sepanjang bulan Muharam. Namun saya lebih suka sekiranya ia disertai dengan ibadat puasa sunat 9, 10 dan 11 Muharam kerana diketahui fadilat yang diperoleh kepada orang yang berpuasa pada bulan Muharam.

“Sungguhpun, ia satu bentuk adat namun tidak salah sekiranya ia dilakukan kerana ia sebagai satu bentuk bersedekah terutamanya kepada mereka yang kurang berkemampuan.”

Norazilawati Muhammad, 40, (Usahawan)

“Apa yang paling ketara apabila kita melihat dalam amalan Asyura ialah silaturahim yang terjalin antara umat Islam. Ia merupakan sesuatu yang baik sungguhpun amalan ini sekadar satu adat kebiasaan khasnya kepada umat Islam di benua sebelah sini.

“Namun janganlah sesuatu yang sekadar kebiasaan bertukar menjadi kemestian kerana dibimbangi ia mendatangkan kesusahan terutamanya kepada mereka yang tidak berkemampuan.”

Mohd. Hafiz Habil, 23, (Peguam syarie)

“Bubur Asyura ialah tentang bahtera nabi Nuh yang terselamat daripada banjir besar, di mana mereka menyediakan sejenis juadah yang terdiri daripada pelbagai bijirin sehingga menghasilkan sejenis bubur yang enak.

“Selain kita sibuk dengan menyediakan juadah bubur Asyura, satu ibadat yang jangan kita terlepas pandang ialah puasa sunat Muharam.

“Saya suka lebih melihat amalan penyediaan bubur ini dari sudut yang positif. Ini kerana pemuafakatan yang terhasil daripadanya adalah bertepatan dengan anjuran Islam iaitu saling bantu membantu dalam kebaikan.”

Rafidah Sulaiman, 26, (Pendidik)

“Amalan menyediakan bubur Asyura kebiasaannya dilakukan secara gotong-royong sama ada di kawasan perumahan, pejabat mahupun masjid atau surau. Ia amat sinonim dengan bulan Muharam kerana ia berkaitan dengan kisah yang berlaku pada zaman Nabi Nuh.

“Sungguhpun begitu, saya lihat sekarang bubur Asyura bukan sahaja menjadi menu wajib pada bulan Muharam tetapi kebelakangan ini bulan Ramadan juga terdapat juadah sebegini cuma ia lebih dikenali dengan nama bubur lambuk.

“Saya bersetuju sekiranya amalan penyediaan bubur Asyura diteruskan kerana semangat gotong-royong daripadanya. Selain itu, juadah ini digemari majoriti masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa.”












No comments:

Post a Comment