Followers

Sponsored Advertisement

.

RESEPI KARI IKAN KEMBUNG

Assalamualaikum .. masak kari ikan , bendi dan tomato. favourite sangt , bukan diri sendiri tapi favourite anak lelaki. Memang makan bertambah tambah nasi. Papa dia tak minat sangat kari mcm ni , dia lebih suka kan ikan goreng tapi Norzi suka kari sama macam anak lelaki.

Masak kari ni dulu ingatkan susah sangat.. huhuh



 Kari ikan kembung dang tomato dan bendi

Suka makan kedai mamak tak? Kalau suka , lepas ni tak perlu dah pergi ke kedai mamak ,boleh je masak sendiri sebab memang sangat mudah je memasak kari .. Kalau masak kari daging pun sedap , boleh la tambah sedikit kerisik supaya lebih sedap  dan pekat.





Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

Hai kabur la gambar , tak berkualiti sangat hasil tangkap gambar. ok jom tengok resepi yang super mudah dan senang , pejam sebelah mata pun boleh hihi.

Resepi Kari Ikan Kembung

Bahan A :
Ikan kembung 4 ekor (dibersihkan)

2 sudu asam jawa
sedikit Santan pekat (kalau takda pun boleh)
Minyak masak
Garam secukup rasa


Bahan B (Untuk Menumis) :
5 biji bawang merah (dikisar)
2 ulas bawang putih (dikisar)
1 inci halia (dikisar)
1 sudu teh halba campur
3 tangkai daun kari


Cara Membuatnya :
1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis (bunga lawang / halba dan bawang kisar) sehingga wangi.
2. Kemudian masukkan serbuk kari ikan yang dibancuh sehingga pecah minyak.
3. Masukkan air asam jawa dan santan pekat. Biarkan mendidih.
4. Masukkan kacang bendi dan ikan.
5. Kecilkan api dan biarkan sehingga mendidih dan pecah minyak.
6. Apabila mendidih, masukkan tomato dan garam.
7. Biarkan sehingga tomato lembut. Tutup api.
8. Hidangkan dengan nasi panas-panas memang terangkat. kalau tambah dengan kicap lagi sedap sangat.

RESEPI CIKGU ANI: KARI IKAN TERMENUNG/IKAN KEMBUNG esepicikguani.blogspot.com/.../kari-ikan-termenungikan-kembung...
Apr 19, 2013 - KARI IKAN TERMENUNG/ IKAN KEMBUNG Bahan-bahannya: 10 ekor ikan termenung 2 peket kecil serbuk kari ikan - campur sedikit air untuk ...Cara Nak Masak Ikan Kembung Masak Kari - Saidiladotcomhttps://saidila.com/2016/04/resepi-kari-ikan-kembung.html/
Translate this pageApr 14, 2016 - Masa tengah mikir tu lah aku terpandang Rempah Kari Ikan Tanjong...kebetulan gak aku dah rendam ikan kembung siap-siap cuma tak tahu ...
Images for kari ikan kembungImage result for kari ikan kembung
Sajian Dapur Bonda: Kari Ikan Kembung
sajiandapurbonda.blogspot.com/2012/03/kari-ikan-kembung.html
Mar 2, 2012 - Pagi tadi sempat masak kari ikan ini sebelum ke pejabat. Semalam dah rancang dengan rakan sepejabat, masing-masing nak bawa masakan ...
Resepi Kari Ikan Kembung - Kongsi Resepi
www.kongsiresepi.com/in/4850/0/Kari%20Ikan%20Kembung
Kari Ikan Kembung resepi kari ikan yg tak menggunakan santan, Kek Lapis Evergreen Ekonomi versi bakar, rasberry swirl cupcake kek yang bercampur dengan ...
emak. bukan chef.: gulai ikan temenung oghang kedah!
bukanchef.blogspot.com/.../gulai-ikan-temenung-oghang-kedah.ht...
pada aku kari ikan yang best ialah yang bila lepas makan, hang pi basuh tangan ... kari ikan, harus lah kena ada ikan..ikan temenung / kembung ni memang ...
Tentang Aku: Kari Ikan Kembung
aznanie.blogspot.com/2016/12/kari-ikan-kembung.html
Dec 2, 2016 - Kari memang kesukaan keluarga aku ... tak kira la kari daging ka kari ayam ka kari telur ka semua boleh .. ok .. kali ni turn kari ikan pulak .. cari ...

Duniaku: Kari Ikan Kembung

mas-dapurmas.blogspot.com/2011/10/kari-ikan-kembung.html

Oct 11, 2011 - Assalamualaikum. Selalunya kalau Mas beli ikan kembung segar, suka sangat buat kari @ asam pedas....jadi semalam Mas buat 

kari ikan sepat


Ini pula resepi kari ikan sepat . Norzi tak pernah masak ikan sepat ,,, gambar ni koleksi dari Koleksi My Resepi. Cara memasak sama sahaja, bezanya kalau nak letak ikan apa pun boleh , contohnya ikan tenggiri,ikan bawal , ikan kembung , ikan pari, daging , telur ,  dan macam macam lagi. kalau nak letak udang, sotong pun boleh . Semuanya boleh janji tahu buat kari lepas tu jadi lah masakan ...
kari ikan ...

Video for kari ikan kembung▶ 1:44

https://www.youtube.com/watch?v=vZiLBxIeV84

Mar 30, 2016 - Uploaded by iCookAsia

Dapatkan resipi penuh Kari Ikan disini: http://www.icookasia.com/kari-ikan/ Kunjungi website kami ...
Searches related to kari ikan kembung resepi kari ikan mudahgulai ikan kembung utaragulai ikan kelantan resepi kari ikan mamak resepi gulai ika  resep kari ikan tongkol
resepi kari ikan tanpa santan
rempah kari ikan
8 sudu besar serbuk kari ikan (dibancuh dengan sedikit air panas)
2 biji buah tomato (dipotong 4)
Kacang bendi (dipotong)
Air asal jawa



“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...