Followers

Sponsored Advertisement

.

RESEPI : SAYUR GORENG BERSAMA DAGING

BLOG FASHION ANGGUN, SOPAN, CANTIK DI SINI



Assalamualaikum... selamat malam.. mengantuk nya mata ni,,,.. entri ni Norzi buat semalam petang... masak dengan ala kadarnya untuk makam malam dengan masakan yang simple saja.. masak sayur dan ikan goreng je.. cuma nak letak masakan sayur goreng yang menggunakan daging dan juga kentang dan sawi yang dicampur, terhasillah sayur goreng  yang bercampur campur ni.. semua benda Norzi masukkan..rasanya okla..(hehe takkan nak masuk bakul angkat sendirikan )hahaha ...mengikut anak tekak hubby dan anak.. kira approved la... mana tidaknya.. licin je masakan tu hihihi... cuba2 je ni sebab tak pernah masak macam  ok ..taknak bnyk merapu dah sebab lewat malam dah ni.. 



Straight to the point la ya.. Norzi cerita sikit bahan-bahan dan cara-cara..


BAHAN-BAHAN


Bahan tumis

1. Sebiji bawang besar di belah dan di hiris kasar
2. 2 Biji bawang putih
3.2 biji cili di ketuk

4. Sebiji kentang , belah 2 dan dihiris halus, gorengkan

5. 2 ikat sawi , di basuh bersih dan potongkan
6. Sesenduk daging hiris yang telah direbus (ni sebab norzi ada lebihan dari daging rebus masa buat bihun sup, norzi simpan dalam peti beku)
7. Sedikit sos tiram
8. Sedikit garam
9. Sedikit minyak utk menumis
10. Sedikit air NORZI letak sesenduk

Kaedah:


1. Panas kan minyak, tumis kan bawang besar, bawang kecil.

2. Lepas naik bau, masukkan cili, kacau kejap
3. Masukkan sos tiram, kacau
4. Masukkan daging, kacau2 seketika, dan buka api kuat sikit masukkan sayur sawi , kacau2 dan masukkan kentang...
5. Seterusnya masukkan kentang, kacau2..masukkan garam ikut keperluan dan masukkan kentang, kacau2 dan masukkan sesenduk air. Biarkan api besar seketika... dan siap..senang kan? :)
  

Kentang ni Norzi goreng dahulu supaya senang nak masak sebab kalau dah empuk mudah untuk campur dan sayur lain dan lebih cepat kan ,,..Norzi hiris halus supaya cepat kering... 



Kentang ni memang favourite makan begitu sahaja.. selalunya hubby akan beli sekotak.. kira banyak sangat la stok kentang... sekali goreng 3 biji ..2 biji untuk di ratah begitu sahaja sebab anak2 semua suka .. lebihannya saja akan diambil untuk masuk dalam sayur..



ni pulak masa lepas menumis.. masukkan sayur,,..




Ini la rupanya masakan ini.. memang licin dimakan..tinggal pinggan sahaja.. Lawan makan dengan ikan kembung goreng cicah kicap bercili dan nasi putih .... memang sedap kat tekak kami sekeluarga..ni kira tekak orang melayu ya hihi .... ok akhir kata..selamat mencubA resepi sempoi lagi ordinary ..:) salam ceria.. jumpa lagi di lain kelapangan.. IsyaAllah..wassalam

No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...