Followers

Sponsored Advertisement

.

RESEPI MASAKAN KAMPUNG MAKAN TENGAHARI

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Resepi kali ini adalah resepi masakan kampung .. masakan cara kampung kalau di makan waktu tengahari memang sangat menyelerakan. Sebut sahaja seperti gulai nangka , lauk paun berasaskan masak lemak cili padi , ikan goreng, sambal belacan merupakan kombinasi masakan kampung terbaik dan boleh membuatkan Norzi, anda dan sesiapa sahaja yang mempunyai selera kampung rasa terliur dan lapar. Maaf , tidak boleh over sangat sebab bulan puasa ni. Tapi entry ini sepatutnya keluar lebih awal dari hari ini. Ianya di buat semasa sebelum bulan Ramadhan. Sepanjang Ramadhan 2014, Norzi masak dua kali yang kombinasi masakannya adalah berasakan resepi masakan kampung yang lebih kurang masakan ini , dan semestinya sambal belacan tak boleh tinggal. 

Kali ini Norzi masak masakan kampung yang ringkas dan sangat, cepat dan mudah. Resepi ini sesuai dijadikan hidangan makan tengahari ataupun juadah bersahur. Selain itu, jika ada kenduri kendara atau ada saudara mara yang nak datang berkunjung juga sesuai di hidangkan masakan sebegini . Kombinasi ikan goreng, masak lemak dan sambal belacan adalah antara resepi selera masakan kampung yang terbaik.



Ikan goreng




Masak lemak kobis + carrot + udang + taugeh





Sambal belacan

Cara -cara : Bakar sepotong belacan ( ikut keperluan bergantung kepada jumlah cili yang anda inginkan) . Norzi gunakan 2 biji cili merah. Basuh bersih dan keringkan. Tumbukkan Cili dengan belacan sehingga biji cili lumat. Akhir sekali masukkan sedikit garam dan gula, dan perahkan limau kasturi.




Selamat memasak dan menjamu selera. 

Salam ceria;

Norzi~











No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...