Followers

Sponsored Advertisement

.

RESEPI : SAMBAL TELUR PUYUH


Assalamualaikum .. sempat juga snap pic..lega dan alhamdulillah. Pagi ni Norzi masak sarapan sandwich sama macam entri kat sini. Setiap orang dalam rumah ni makan satu  dengan Air milo. Alhamdulillah kenyang :) . Lepas tu Norzi sambung masak sambal telur puyuh, udang lada hitam, sayur goreng. Tapi Norzi letak masak sambal saja..nanti ada kelapangan In sha Allah Norzi akan up kan entri lain :). 

Semalam hubby beli telur ni. Malam tadi dah rebus siap2 dan separuh Khalisah dan Razin dah makan . Baki Norzi simpan dalam peti ais. Pagi ni Norzi sambung buang kulit dan terus masak. Resepi cara Norzi macam di bawah:


Resepi : Sambal Telur Puyuh

20 biji telur puyuh di rebus dan buang kulit
1 biji bawang besar (separuh di hiris)
4 Sudu besar cili boh
2 sudu besar sos cili
garam dan gula secukup rasa
yang minat nak letak asam,boleh letak sikit asam jawa/ asam keping. Norzi tak letak asam , cuma letak sikit asam keping

Bahan kisar :
2 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
1/2 bawang besar
sedikit udang kering

Cara-cara:
1.Tumis bahan kisar hingga naik bau
2. Masukkan cili boh , api sederhana, hingga pecah minya
3. Masukkan sos cili (dan sedikit air)
4. Kacau rata sebati dan masukkan hirisan bawang besar
5. Masukkan telur
6. Perasakan megikut citarasa 




Sambal Telur Puyuh



Selain makan dengan nasi putih, lawan makan sambal telur puyuh ni boleh juga dengan nasi lemak, atau sedap juga makan dengan roti. Hari ni Norzi makan dengan sedikit roti. Tapi Cik Abang Norzi pukul 1130 pagi dah nak makan nasi sebab ada lauk ni. Esok nak beli lagi telur ni sebab nak minta Norzi masak lagi :). Hari ni masak awal sebab anak Norzi yang sulung , Fatimah ke sekolah, ada kursus Kepimpinan. Pukul 12.30tgh selesai. Jadi kami makan dulu sementara menunggu Fatimah balik.



Makan dengan roti pun sedap tau! sesuai la untuk orang yang nak diet macam Norzi ni. Digalakkan untuk ambil dalam kuantiti yang sedikit.

Ok , sampai sini dulu. Selamat mencuba. Kalau nak share info lain boleh tinggalkan jejak di bawah. Selain itu, jika anda jenis yang banyak masa di rumah, elok la jengok iklan jobdirumah ni . Just click je gambar di bawah... Selain ada masa , anda dapat generate pendapatan sampingan. Sama macam aktiviti memasak , kita kena mulakan selangkah , baru lah beribu ribu langkah seterusnya boleh di hasilkan :) .






Salam ceria,
Norzi.






NBH0234 DALILI JUBAH
to order : whatsapp 019 3177872



Khas untuk ibu-ibu :








No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...