Followers

Sponsored Advertisement

.

RESEPI : SAMBAL BELACAN MUDAH DAN SEDAP


Assalamualaikum , apa khabar. Masih dalam bulan Ramadhan yang mulia. Alhamdulillah... Suka makan sambal belacan tak?. Masa mula-mula bulan Ramadhan hari tu , masa iftar Norzi buat sambal belacan, sahur pun buat sambal belacan. Berdentum dentam dapur menumbuk sambal belacan jam 4 pagi...hehe selera punya pasal. Kalau waktu sahur , goreng ayam dan masak sayur air dengan sambal belacan. Semua yang bersahur berselera.. alhamdulillah .. . Sekarang tak boleh nak ala kadar sangat sebab risaukan anak-anak tak larat makan. Lagipun diorang bersekolah, jadi kena pastikan anak-anak makan sewaktu bersahur agar boleh bertahan untuk bekalan tenaga hingga ke petang. Anak Norzi bernama Razin sekrang darjah satu tu tahun ni, syukur belum tinggal puasa lagi, Alhamdulillah. 


Cerita tentang sambal belacan ni... tips yang boleh dikongsikan di sini adalah,  kalau anda seorang  yang tidak mempunyai banyak masa atas faktor kerjaya atau sebagainya, maka digalakkan untuk membuat stok di rumah. buat untuk stok seminggu atau dua atau tiga kali makan pun boleh.


Pertama sekali, anda perlu lakukan dalam kuantiti yang banyak ... dan asing-asingkan dalam bekas kecil seperti bekas dadih ke.. kemudian perlu disimpan dalam peti ais. Ambil satu setiap kali nak makan. Kalau orang melayu, cakap aje sambal belacan , kena dengan lawannya tentu bertambah-tambah makan nasi. Mungkin tak semua orang melayu, tapi kebanyakannya gemarkan sambal belacan ... kalau jumpa sambal belacan ni,semua diet hancur lebur la masa tu :). Ok, jom tengok Norzi buat sambal belacan.





Sambal belacan

Resepi : Sambal belacan

Cara -cara : 
1. Bakar sepotong belacan ( ikut keperluan bergantung kepada jumlah cili yang anda gunakan) . 

2. Dua biji cili merah. Norzi gunakan 2 biji cili merah dan seinchi belacan. Basuh bersih cili merah dan keringkan. 

3. Tumbukkan Cili dengan belacan sehingga biji cili lumat. Akhir sekali masukkan  sedikit garam dan gula, dan perahkan limau kasturi.

Mudah, senang , jimat masa dan tenaga. Selamat mencuba!
~Norzi










No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...