Followers

Sponsored Advertisement

.

AKTIVITI SEBELUM PULANG DARI SEKOLAH

Khalisah berusia 4 tahun, InsyaAllah tahun depan masih di tempat yang sama iaitu Montessori yang berdekatan dengan sekolah tu.. Alhamdulillah setakat ini kami berpuas hati Khalisah di sini. Ini adalah gambar yang di ambil pada bulan lalu... lambat update lagi! :)

Disiplinnya Khalisah apabila waktu mengambil dari sekolah/ nursery..Khalisah tahu tanggungjawabnya.. biasanya Norzi tidak akan masuk ke dalam persekitaran sekolah kerana pagar sentiasa berkunci ( bagus untuk keselamatan) . Jadi parents tunggu kat luar. Anak - anak telah di didik untuk mengambil tuala sendiri , beg dan jalan keluar untuk pulang. 

Suka tengok perkembangan ini.. suka tengok perkembangan positif, displin diri  sejak dari kecil . Sangat penting untuk mendidik anak menjadi seorang yang berdisplin , tanpa perlu memarahi atau memukul. Tentulah kena di didik dari seawal mungkin, sekecil mungkin.. kalau sudah besar, kita terjerit jerit pun anak -anak susah hendak berubah... Didikan awal memberikan rasa 'in the blood' atau sudah sebati yang mana segala perbuatannya adalah sememangnya dari dalam dirinya... tanpa sebarang paksaan tetapi sentiasa melakukan perkara yang telah di ajar.  Perkara seperti ambil towel , ambil beg dan pulang adalah satu perkara kecil tetapi sangat memberi kesan yang besar pada hemat Norzi. 




Masa untuk mengambil towel.. 



Didalam banyak -banyak towel..sila pilih towel sendiri..Guru memang tidak akan membantu kerana inilah masanya memberi peluang untuk anak-anak mengatur langkah sebelum keluar dari sekolah.  Bagi Norzi ini adalah satu cara mendidik anak dalam membuat pemilihan dan keputusan. Anak -anak perlu berfikir dan membuat keputusan yang tepat sebelum boleh keluar dari sekolah walaupun baru berusia 4 tahun.



Masa dah dapat towel... bukan main cepat dia berlari... ya lah nak jumpa mama :) .Sampai towel mengheret lantai... memang balik kena basuh terus.. 





Seharian di sekolah ./ taska, kini masa untuk pulang... ceriakan? Khalisah tidak lah begitu ceria kalau waktu pagi ke sekolah..biasalah, nak kena tinggal ..mungkin hati dia meronta nak ikut mama n papa dia.. tapi kena juga pergi sekolah ... kadang tu dia happy juga.. tengok mood , tapi bila waktu balik senyum sampai telinga ... 



Masa ambil gambar ni dah rasa macam mamarazzi dah... snappp  berpanjangan... snap the moments... Semoga Khalisah menjadi anak yang cemerlang dan solehah dunia dan akhirat.




Salam XO ,
Norzi~

No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...