Followers

Sponsored Advertisement

.

APA ITU BELANGKAS ?

Pernah tengok belangkas tak sebelum ni... pernah tak terfikir.. apa itu belangkas... macam mana rupa belangkas? Dari kecil tahu sebut belangkas, tapi rupa belangkas pun tak tau.. macamana tu.... Masa kecil -kecil Norzi bayangkan belangkas ni macam ulat beluncas hehehe... banyak sungguh andaian.

Hari ini Norzi nak share cerita tentang belangkas. Haiwan bernama belangkas ni memang popular sejak dari azali lagi.. dari cikgu, ibu bapa, datuk nenek semua suka guna perumpamaan belangkas ..sejak dari kecil kita selalu dengar perkataan belangkas, perumpamaan atau peribahasa 'macam belangkas' memang selalu di sebut-sebut.

Apakah maksud macam belangkas ini dan apakah sinonimnya dengan manusia? Perumpamaan macam belangkas' adalah orang yang sering berdua kemana sahaja ( jantina berlainan) . Erti atau maksud 'macam belangkas' adalah orang yang sering kemana-mana iaitu lelaki dan perempuan yang sering bersama-sama. Peribahasa ini sangat terkenal dalam masyarakat Melayu. 

Untuk mengenali belangkas, iany boleh di temui di persekitaran laut cetek dalam keadaan berdua-dua iaitu seekor jantan dan seekor betina. Mengikut Wikipedia ,Belangkas ialah sejenis haiwan yang hidup di laut masin dan sedikit di paya air tawar. Belangkas mudah ditangkap di tepi-tepi pantai kerana tidak menggigit. Belangkas adalah dari famili Limulidae. Nama saintifik belangkas yang hidup di pinggir pantai ialah tachypleus gigas dan yang ditemui di kawasan paya ialah carcinoscorpius rotundicauda.


Perumpamaan dah selalu dengar kan... maksud belangkas pun dah tau... tapi pernah tak tengok belangkas?Baru-baru ini kami ke kedai di Batu Pahat untuk membeli ikan basah..kebetulan ada belangkas yang di jual di situ.. Norzi seumur hidup baru first time tengok belangkas. Ya, inilah peluang pertama melihat belangkas ... itupun suami Norzi yang beritahu bahawa itu adalah belangkas...kalau tidak dimaklumkan, memang tidak akan tahu.. Suami Norzi berasal dari Batu Pahat, Johor. Oleh kerana lokasinya berdekatan dengan bagan / laut , jadi dari kecil dia selalu tengok dan makan. Mungkin tidak semua orang pandai makan belangkas. Norzi tidak pernah tengok ataupun makan belangkas tetapi secara jujur Norzi takutlah tengok belangkas. Macam robot besi. Sila tengok belangkas di bawah... ni masih ke kedai.. Norzi tak faham sangat macamana nak masak dan nak makan belangkas kerana ianya sangat menakutkan dan kelihatan sangat kebal :) Tidak ada idea macamana nak siang dan masak belangkas ni.. 




Belangkas yang belum di siang (dibersihkan) Takut tak?



Saya sangat- sangat takut tengok belangkas ini... 



Kalau dah takut nak tengok, pegang , macamana nak masak... ? Nasib baik hubby tidak pernah cakap nak makan belangkas :).  Kalau tidak.. boleh pitam.. hihi.  Hubby Norzi dah biasa sejak kecil jadi dia tidak takut untuk pegang belangkas tu.. Resepi masak belangkas memang tiada sebab kami pergi beli ikan, belangkas tak beli pun , hanya ambil gambar untuk dikongsikan di medium ini. Sekurang -kurangnya memberikan pengetahuan kepada yang masih tidak pernah melihat belangkas.



Salam ceria,
~Norzi

No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...