Followers

Sponsored Advertisement

.

ARNAB DI TAMAN AGROTEKNOLOGI MARDI, CAMERON HIGHLANDS


Kunjungan Norzi dan keluarga ke Taman Agroteknologi Mardi Cameron Highlands penuh dengan sessi pembelajaran , selepas penulisan tentang pengenalan tentang Taman Agrotecknologi Mardi Cameron Highlands ,  pokok periuk kera di Taman Periuk Kera juga di Taman Agroteknologi Mardi Cameron Highlands dan membeli buah kelapa laut di Cameron Highlands, kini Norzi kongsikan juga tips bagaimana untuk anda handle arnab. Ini khas bagi mereka yang memerlukan maklumat tentang arnab, memelihara arnab, penggemar arnab atau sesiapa sahaja yang sedang membuat penyelidikan atau research tentang arnab. Norzi secara peribadi hanya boleh berkongsi maklumat , selebihnya Norzi ambil sebagai maklumat am kerana Norzi tidak biasa dan takut untuk memegang haiwan seperti kucing dan arnab. Walaupun tidak berbahaya tetapi Norzi tidak berani :). 




Ilmu yang di perolehi di Taman Agroteknologi Mardi ini sangat bermakna. Selain dari memberikan anak-anak pendedahan, pendekatan dan pengalaman, Norzi ingin mereka melihat dari dekat dan anak-anak Norzi sangat teruja melihat haiwan yang comel ini.  



Sedikit maklumat atau perkongsian  tentang yang sempat di muatkan di sini . Tapi sebelum ini Norzi kongsikan sedikit informasi am tentang arnab. 

Arnab atau nama saintifiknya Oryctolagus Cuniculus berasal dari Sepanyol. Perkataan Hispania bermaksud 'negara arab' juga merujuk kepada bangsa Sepanyol. Dikategorikan mengikut saiz badan dan kegunaannyya iaitu :

a) baka besar lebih dari 5 kg seperti Flemish giant dan German Lops (untuk kulit dan daging)
b)baka sederhana 3.5-4.5kg, seperti New Zealand White dan Californian (untuk daging)
c)baka kecil 2.5-3kg, seperti arnab tempatan, Rex dan Angora (untuk bulu)

Arnab adalah mamalia , mampu melahirkan anak selepas berumur 5-6 bulan, bilangan anak setiap kelahiran 5-12 ekor, dengan kekerapan 6 kali setahun. Tempoh bunting antara 28-35 hari. Dalam masa 8-11minggu, arnab boleh dipasarkan (-2kg). Arnab aktif pada suhu sejuk , tidak selsa pada suhu melebihi dari 31darjah celcius . Telinga arnab besar dan banyk saluran darah , oleh itu elakkan daripada memegang telinganya. Arnab menggali lubang untuk persembunyian dan berteduh daripada cuaca panas. 

Daging arnab termasuk dalam golongan daging putih seperti daging ayam dan dading anak lembu. Kandungan protein tinggi dan kandungan lemak rendah. Dagingnya mudah hadam, baik untuk pencernaan , mengurangkan risiko darah tinggi dan gout.


Sedikit maklumat yang Norzi extract dari display yang di letakkan di sekeliling kandang arnab di Taman Agroteknologi Mardi Cameron Highlands.



                                                                     How to handle your rabbits 


105. Rabbits must be handled with great care in order not to hurt them

106. When u pick up a rabbit , hold it firmly but gently.

107. Make no sudden movements or you may frighten the rabbit and it will begin to 
struggle or scratch you.

108. Remember , never pick up a rabbit by the legs or the ears or you may hurt it.

109. Now let us learn the right way to pick up rabbits or different sizes and how to carry them.

110. When a rabbit is full-grown the skin over the shoulders at the back if the neck is very loose.

111.Gently grasp this loose skin with one hand to hold the rabbit and put the other hand under the rabbit to pick it up.

112. When you lift the rabbit, the hand under the animal should carry nearly all of the weight.

113. A small rabbit can be lifted and carried by holding it firmly between the hips and the ribs with the head hanging down.

114. With a heavy rabbit, gently grasp the loose skin at the back of the neck with one hand and put the head of the rabbit behind the elbow of the other arm.

115. Hold the heavy rabbit firmly against your side with the lower part of this arm and put the other arm under the rabbit.



Anak Norzi , Khalisah memerhati arnab di dalam kandang


Terlalu banyak ilmu pengetahuan yang dapat di timba di Taman Agrotek Mardi ini. Sesuai untuk golongan dewasa dan kanak-kanak. Norzi berpendapat, sangat sesuai untuk ibu bapa membawa anak-anak ke sini jika ada kelapangan dan sangat sesuai jika dapat memenuhi cuti sekolah juga. Biasanya pada musim cuti sekolah ibu bapa tercari-cari lokasi untuk membawa anak menghabiskan masa bersama keluarga , jadi Cameron Highlands adalah salah satu destinasi yang menarik dan boleh di masukkan dalam senarai MUST-GO-PLACES. Sampai sini dahulu , jumpa lagi di lain coretan. Assalamualaikum.



Salam ceria,
Norzi~

No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...