Followers

Sponsored Advertisement

.

PART 2 : RESTORAN HALAL DI HONG KONG

Assalamualaikum,
Ingin makan di restoran halal di Hong Kong? Jika melancong di Hong Kong, sukar untuk anda jumpa restoran-restoran halal.. Walaubagaimanapun,  restoran halal masih boleh di dapati di masjid-masjid disekitar Hong Kong.  Mungkin juga banyak di tempat lain cuma Norzi sahaja tidak sempat hendak explore dan melalui platform ini Norzi just share apa yang Norzi tahu ya.,

Norzi, anak dan rakan-rakan pergi ke sebuah restoran halal di Hong Kong Iaitu restoran Islamic Centre Canteen. Restoran ini menghidangkan Halal Chinese Cuisene , Dim Sum dan Refreshments. Bila menjejakkan kaki ke restoran ini, Norzi nampak hanya ada dim sum sahaja... ya.. pelbagai dim sum. Sebenarnya apa yang telah kami beli itu , itu sahaja yang tinggal, bila kami lihat  jam hampir 3 petang , patutlah banyak yang dah habis, kerana waktu operasi kedai ini adalah sehingga 3 petang..jadi banyak makanan yang habis di hujung waktu perniagaan... laku sungguh... tetapi kami masih bernasib baik kerana dapat makan beberapa jenis dim sum walaupun pekerja restoran sudah mula mengemas meja makan.

Semua pesanan masakan panas  pada masa itu sudah tiada kerana kedai hampir tutup... Jadi, mami memesan beberapa jenis dim sum di restoran ini mengikut apa yang ada. Secara jujur tidak semua dim sum Norzi boleh terima kerana tekstur nya dan selain itu makanannya kurang  pedas walaupun telah di tambah cili (chilli flakes) di dalam sos kicapnya .  Tapi tak mengapa , sebab food lover kena la rasa juga makanan ini... Kalau anda nak ke restoran ni di Hong Kong , boleh semak alamatnya di bawah . Dengan gambar business card sekali Norzi letakkan. Ni kira promosi percuma untuk restoran ni hehe :) . 



Niat sebenar nak berkongsi maklumat dengan sesiapa sahaja yang memerlukannya dan Norzi harap ianya memberi sedikit idea untuk anda dan memudahkan perjalanan anda..Ingat, sila rancang percutian anda dengan baik lebih -lebih lagi yang tidak menggunakan perkhidmatan pemandu pelancong.. Lagi satu,kalau hendak bersolat di sini pun boleh. Tandasnya pun bersih. Di Masjid ini toiletnya ada menyediakan air, baldi dan gayung, jadi anda tidak perlu bimbang tentang kebersihan toilet di Masjid ini. Kalau tempat lain Norzi tidak singgah tau. Memang Norzi tidak sanggup kerana toilet di Hong Kong tiada paip dan air . Kena bawa botol kosong kemana2 pergi supaya saat terdesak anda boleh gunakan botol untuk tadah air bagi tujuan mencuci.




Business card Restoran Islamic Centre Canteen. Menyediakan makanan-makanan cina yang halal di Hong Kong

-Saparan pagi dan makan tengahari dari jam 10 pagi hingga 3 petang

-Makan malam dari jam 6 petang hinggan 9 malam.

Alamat : 5/F, Osman Ramju Sadick Islamic Centre,
40 Oi Kwan Rd, Wanchai , Hong Kong
Tel : (852) 28348211
Fax : (852) 28348051

Kalau nak rujuk peta , sila tengok di bawah  ni ya.

Business card Restoran Islamic Centre Canteen





Menuju ke destinasi. Memasuki kawasan masjid. Semasa ke sini, di bahagian tingkat atas ada ramai orang Indonesia sedang belajar mengaji Al Quran. 




Di pintu masuk menghala ke restoran ada gambar Kaabah yang besar. 



Alhamdulillah dapat juga sedikit hidangan dim sum. Banyak yang sudah habis kerana kami datang lewat. Makan sahaja la apa yang ada... Anak Norzi suka semuanya :) Apa-apa pun alhamdulillah.. 



Oleh kerana kami berjalan kaki dari stesen keretapi / MRT subway. Memang agak jauh dan benar - benar menguji stamina kerana terlalu banyak berjalan. Sakit kaki dibuatnya, sekali lagi Norzi hendak share dan ingatkan , pakai kasut yang dapat menyokong kaki anda dengan sempurna dan paling selesa! Dan perkara yang pasti..balik ke bilik Norzi kena masak lagi sebab perut masih lapar..hehe perut dan tekak orang melayulah katakan ..mesti hennak nasi. Norzi boleh kawal lagi , tapi sebab anak Norzi yang hendak makan, Norzi masak juga la.. lagi pun tidak susah pakai mini rice cooker . Kecil dan cepat masak sebab Norzi memasak di dalam kuantiti sedikit. 




Sepanjang kami di Hong Kong , kami hanya ke restoran ini sahaja. Lain-lain sessi di Hong Kong hanya makan di dalam bilik sebab Norzi bawa bekalan dari Malaysia. Jom Norzi share tips  apa yang patut bawa lebih-lebih lagi yang memang tidak boleh terima masakan  cina  :




Senarai perlu bawa ke Hong Kong/ melacong ke luar negara 



1.Periuk nasi mini 

2. Beras seeloknya kiraan 2 pot untuk sekali masak utk sehari (2 orang makan atau minimum kan lagi kerana kadar berat terkawal bila  menaiki kapal terbang) jadi,sila kira berapa pot yang perlu dibawa .Tips : sekiranya beg hand carry tidak penuh lagi, sila bawa beras secara hand carry (sumbat jela dalam beg sandang , selagi tidak melebih had berat, bolehlah dibawa semasa hendak naik flight - sangat recommended .)

3. Semua lauk pauk dalam tin (segera) . Boleh dibeli di mana-mana pasaraya. Boleh bawa tuna dalam tin juga. Beli lah dalam kuantiti lebih  kerana mengikut pengalaman, Norzi sendiri memang tidak cukup bekalan..catu habis makanan sendiri sebab hendak bagi anak kenyang...dan kesannya ..mama kurus la sikit (satu strategi baik untuk yang ingin mengurangkan berat badan). Norzi bawa tuna curry ( kari tuna), tuna mayonaise,  sambal ikan bilis dan kari ayam. Sekarang ini ada bermacam-macam makan segera di pasaraya , rendang ayam pun ada, rendang tok pun ada.. sesuai di bawa agar tidak kelaparan :).  Makanan dalam tin jangan hand carry ya, mesti masuk luggage, kalau bawa juga, sure kena tinggalkan masa security check.




4. Bawalah roti . Norzi bawa roti sandwich dan roti macam roti burger tu sebanyak 6 ketul buat sarapan pagi. Sedap makan dengan tuna mayonnaise, tuna curry, sambal bilis...


5. Bawa roti cream seeloknya  3 pcs untuk sehari, jadi darabkan lah dengan kuantiti berapa hari anda di sana. Masa jalan-jalan , roti cream atau roti tuna , letak di beg untuk bekalan . Kalau lapar cepat-cepat makan roti , supaya bekalan tenaga di perolehi serta merta , kalau nak cari kedai susah . Boleh harapkan 7 eleven untuk beli air.. itu pun beli air oren dan mineral sahaja.. 


6. Bawa sekali 3 in 1 air minuman kegemaran anda.







Norzi juga bawa 2 cawan plastik,  2 pinggan plastik dan sudu plastik yang super ringan. Jadi elok kiranya anda bawa benda yang sama. 


Sekian sahaja coretan makan-makan di Hong Kong . 


Salam melancong; 
~Norzi

Anda mungkin juga meminati: 






No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...