Followers

Sponsored Advertisement

.

MELANCONG KE HONG KONG (THE PEAK)

Sambungan melancong aka holiday di Hong Kong...ini adalah pakej percutian yang dirancang dan dipatuhi sendiri, Norzi tidak menggunakan perkhidmatan agen. Kebaikannya.. masa lebih fleksibel dan tidak terikat dengan mana-mana pihak, kekurangannya adalah perlu faham banyak aspek dan membuat research sebelum menjejakkan kaki di tanah Hong Kong dari pelbagai aspek terutamanya pengangkutan awamnya iaitu MTR dan laluan-laluanya. Salah seorang rakan Norzi pernah ke Hong Kong sebelum ini, jadi beliau agak familiar dan sangat membantu especially bila buka map laluan MTR dan berjalan kaki di subway, ada juga la yang tersesat-sesat.. tapi yang penting, kaki kena kuat untuk berjalan jauh... ops tips untuk anda, kalau kaki tak berapa kuat, bawalah minyak urut panas, malam-malam boleh urut kaki sendiri atau kaki anak- anak


Beberapa destinasi atau tempat-tempat  menarik di Hong Kong yang mesti di lawati seperti Disneyland Hong Kong, Ocean Park, The Peak dan jika masa mengizinkan boleh juga ke Macau... . seperti yang telah Norzi tuliskan di  entri sebelum ini.. kini destinasi seterusnya adalah The Peak Hong Kong. Untuk ke The Peak Hong Kong, terdapat beberapa cara untuk sampai tetapi kami memilih untuk menaiki feri untuk perjalanan pergi, sekurang-kurangnya kami dapat merasa naik feri di Hong Kong :) . Norzi menaiki Star Ferry Hong Kong dari Tsim Sha Tsui-Central route menuju ke Pulau Hong Kong. Kad Octopus ini boleh digunakan semasa menaiki Feri juga. Norzi hanya touch kan sahaja pada mesin membaca cip kad dan jumlah di tolak secara automatik.




   Kad Octopus , Hong Kong



Dari penginapan kami iaitu di Reliance Inn, Hong Kong , kami berjalan kaki ke tempat menaiki feri. Tips untuk share dengan anda, makan makanan berat pada pagi hari supaya anda bertenaga untuk berjalan dengan jarak yang jauh. Selain itu, pakai kasut yang paling selesa untuk menyokong tapak kaki sepanjang perjalanan anda. 







Sepanjang perjalanan sempat snap gambar sign board ini.




Gambar -gambar di bawah juga merupakan beberapa tempat dengan pemandangan yang menarik perhatian Norzi pada masa itu. Dengan suhu 19 degree pada waktu siang, ianya memang sejuk dan nyaman lebih - lebih lagi jika ada angin yang bertiup. Pada waktu pagi memang rasa segar, bersih dan sejuk. Rasanya masih rindukan suasana di Hong Kong.








The Peninsular Hotel yang famous dan terkenal ini juga terletak di Tsim Sha Tsui, Kowloon, Hong Kong. Alamat The Peninsula Hotel - Salisbury Road, Hong Kong. Untuk pengetahuan anda, hotel ini telah di buka sejak 11hb December 1928 dan mempunyai sebanyak 38 tingkat. Hotel ini sangat cantik , di maintain dengan baik sekali dan berjaya menarik perhatian Norzi kerana ciri-ciri Modern architecture.


The Cruise Hong Kong


Berlatarbelakangan cruise di Hong Kong. Teruja sangat -Tak dapat naik, bergambar pun kira ok.


Untuk ke The Peak, Kami menaiki Feri dengan kadar tambang HK$2 untuk setiap orang . 

Kos menaiki feri seperti di bawah:
Upper deck fare (Tambang duduk di tingkat atas):
Isnin hingga Jumaat: HK$2.50
Sabtu, Ahad dan cuti umum: HK$3.00

Lower deck fare (Tambang duduk di tingkat bawah):

Isnin hingga Jumaat: HK$2.00
Sabtu, Ahad dan cuti umum: HK$2.40


Norzi dan anak ambil tiket duduk di tingkat bawah iaitu dengan harga HK$2.00 bersamaan dengan lebih kurang wang Ringgit Malaysia RM0.80 sehala untuk seorang.


Selepas turun dari feri, Norzi dan yang lain-lain menuju  ke The Peak. Kami ke the Peak sahaja semasa di Pulau Hong Kong, tetapi tidak ke Ocean Park. Tentu anda tertanya-tanya , apa yang ada di The Peak, kan? Ianya satu destinasi pelancongan yang besar meliputi The Peak Tram, Peak Tram Historical Gallery, THe Peak Tower, Sky Terrace 428, The Sky Gallery dan  Madame Tussauds Hong Kong. Semasa Norzi, anak dan rakan yang lain ke sini, kami perlu beratur panjang untuj membeli tiket.

Opening hours atau waktu operasi The Peak  adalah seperti di bawah

The Peak Tram

7 am to 12 midnight
(Mon - Sun & Public Holidays) General Enquiry :

Peak Tram Historical Gallery

7 am to 12 midnight
(Mon - Sun & Public Holidays) General Enquiry :


The Peak Tower
10 am to 11 pm (Mon - Fri)
8 am to 11 pm
(Sat, Sun & Public Holidays) General Enquiry :
Tel : (852) 2849 0668

 Sky Terrace 428

10 am to 11 pm (Mon - Fri)
8 am to 11 pm
(Sat, Sun & Public Holidays) General Enquiry :
Tel : (852) 2849 0668


 The Sky Gallery
10 am to 11 pm (Mon - Fri)
8 am to 11 pm
(Sat, Sun & Public Holidays) General Enquiry :
Tel : (852) 2849 0668

Madame Tussauds Hong Kong
9 am to 10 pm
(Mon – Sun & Public Holidays) General Enquiry :
Tel : (852) 2849 6966

Sebelum dapat masuk ke The Peak territory, anda perlu mendapatkan tiket . Sewaktu membuat belian, passport diperlukan sebagai pengenalan diri, jadi boleh bersedia dari awal.  Harga tiket seperti di bawah.


Peak Tram Sky Pass
(The Peak Tram & Sky Terrace 428)
ReturnSingle
AdultHK$ 80HK$ 68
Child (aged 3-11)
Senior (aged 65 or above)
HK$ 39HK$ 32
Source 

Sementara menunggu tram, sempat juga kami menyaksikan the Peak Tram Historical Gallery. Bahan sejarah berkaitan tram di Hong Kong.


   

Di Gallery ini banyak menunjukkan teknologi dan sistem terdahulu yang pernah  digunapakai untuk pengangkutan Tram ini. 'The Early Ticketing System' merupakan antara info yang dimuatkan di Gallery tersebut. Ianya berada di sepanjang ruang beratur, iaitu ruang selepas belian tiket di buat. Ada juga yang memaparkan  pakaian pekerja-pekerja tram terdahulu.


Masing-masing menunggu tram.  Terlalu ramai manusia dari pelbagai negara termasuklah rombongan budak sekolah yang datang melawat..




Ini sewaktu kami di The Peak Tram. Tram dah sampai dan semua teruja tangkap gambar. Kami bersedia untuk naik Tram menuju The Peak Tower seterusnya naik ke Sky Terrace 428



The Peak Tram. 


Di Peak Tower ada banyak outlet barangan berjenama. Norzi dan anak singgah ke Hard Rock Cafe boutique. Norzi dapatkan sepasang baju t-shirt Hard Rock Cafe utk suami dan anak lelaki serta satu cap  Hard Rock Cafe sebagai buah tangan. Selepas itu terus menuju ke Madame Tussauds. 





Norzi singgah di ruang legar Madame Tussauds Hong Kong. Apa itu Madame Tussauds? Madame Tussauds adalah sebuah Muzium lilin yang terkenal dan hanya terdapat di beberapa buah negara seperti di Amerika ianya terdapat di Los Angeles, Las Vegas, Washington, D.C. dan New York. Di Eropah boleh didapati di Blackpool, London, Amsterdam, Berlín dan Vienna. Sementara di Asia terdapat di Bangkok, Hong Kong, Shanghai dan Tokyo.


Madame Tussauds di Hong Kong merupakan sebahagian daripada rantaian muzium lilin yang terkenal dan untuk pengetahuan pembaca, muzium ini diasaskan oleh Marie Tussaud Perancis. Ia adalah yang pertama di Asia.



Madame Tussauds di Hong Kong membawakan hampir 100 personality terkenal daripada lilin. Norzi dan anak bergambar di depan ni sahaja, free je tak perlu bayar :) tapi jika ingin menyaksikan sendiri seolah oleh berjumpa dengan begitu ramai celebriti terkenal kaku ini, bolehla membeli tiket untuk masuk ke gallery pameran . Oleh sebab kesuntukan masa, kami tidak masuk ke muzium ini , terus sahaja naik ke Sky Terrace 428.



Ya kami telah berada di Sky Terrace !














Melihat pemandangan Hong Kong dari Sky Terrace . Perlu masukkan HK$5 untuk gunakan alat ini ya.  Tips untuk anda yang ingin ke sini pada waktu malam, pastikan jangan lupa bawa baju panas / sweater / jacket kerana pada waktu siang cuaca pada pertengahan April adalah sejuk, dan pada malam hari bertambah lagi kesejukannya. 


Pemandangan Hong Kong dari Sky Terrace.


The Peak.. I Love You . Mungkin ini tema tahun 2014 .



Di satu sudut terdapat  The Sky Gallery. Masa untuk menambah pengetahuan dengan membaca sedikit penerangan di The Sky Gallery.


Tips melancong di Hong Kong : 


1) Membeli terlebih dahulu kad Octopus. KH$50 adalah deposit dan akan dikembalikan semasa anda telah selesai menggunakan kad tersebut. Pastikan tidak di beli di 7 eleven kerana kawan Norzi tidak dapat refund HK$50 tersebut walaupun deposit telah di bayar. Pastikan kad tidak hilang kerana sangat menyukarkan keadaan dan ini akan meningkat kos sedangkan duit Hong Kong Dolar yang telah di tukar adalah terhad. Walaubagaimanapun, sekiranya duit HKD habis , anda boleh menukar lagi di mana - mana Money changer berdekatan.


2) Di sarankan membawa makanan dalam tin / makanan segera/ 3 in 1 / periuk nasi elektrik, beras, roti dan bekalan makanan lain  secukupnya. Sukar mencari makanan halal dan restoran halal sangat sedikit, kebanyakannya hanya boleh di dapati di Masjid.

3) Cuaca sejuk menyebabkan Norzi dan anak mudah lapar. Tambahan pula kami menaiki train dan melalui subway, tram , feri, maka banyak tenaga di perlukan. Digalakkan   membawa roti Gardenia yang 50 sen tu letak kat dalam beg sebagai bekalan. Atau boleh beli sebarang biskut  atau coklat bar sebagai bekalan. In case lapar semasa tengh berjalan-jalan tu, tak perlu balik hotel, terus makan. Sekurang-kurangnya dapat tenaga segera. Kalau bawa anak, bawa la roti lebih kerana ianya lebih ringan dan mudah untuk di bawa samada hand carry atau di luggage semasa menaiki pesawat.

4) Bawa botol mineral kosong sebagai persediaan untuk proses pembuangan di toilet. Di sana, toiletnya tiada paip , jadi sila bersedia untuk digantikan sebagai gayung. 

5) Sukar mendapatkan makanan halal . Baca entry seterusnya tentang tips untuk makan di Hong Kong.

Sedikit mengenai Hong Kong yang perlu diketahui.
Pulau Hong Kong (Cina: 香港 岛) adalah sebuah pulau di bahagian selatan Hong Kong Wilayah Pentadbiran Khas. Ia mempunyai penduduk 1289500 [1] dan kepadatan penduduknya ialah 16,390 / km ², [2] pada 2008. Pulau ini mempunyai penduduk 3,000 penduduk yang bertaburan di kampung-kampung nelayan dozen apabila ia telah diduduki oleh United Kingdom pada Perang Candu. Pada tahun 1842 pulau itu secara rasmi diserahkan buat selamanya ke UK di bawah Perjanjian Nanking dan Kota Victoria kemudian ditubuhkan di pulau itu oleh Tentera British . Pulau ini telah dikembalikan kepada China pada tahun 1997 di bawah 1984 China-British Deklarasi Bersama.

Kawasan Tengah di pulau itu merupakan pusat sejarah, politik dan ekonomi Hong Kong. Pantai utara pulau membentuk pantai selatan Victoria Harbour, yang sebahagian besarnya bertanggungjawab untuk pembangunan Hong Kong kerana perairan yang mendalam digemari oleh kapal-kapal dagangan yang besar.

Pulau ini adalah rumah bagi banyak tempat-tempat yang paling terkenal di Hong Kong, seperti "The Peak", Ocean Park, banyak tempat bersejarah dan pusat-pusat membeli-belah yang besar. Banjaran gunung di seluruh pulau ini juga terkenal dengan mendaki. Bahagian utara Pulau Hong Kong bersama-sama dengan Kowloon membentuk kawasan bandar teras Hong Kong. Kawasan gabungan mereka adalah kira-kira 88.3 km2 (34.5 persegi mi.) Dan penduduk gabungan mereka (dari bahagian utara pulau dan Kowloon) adalah lebih kurang 3156500, mencerminkan kepadatan penduduk 35,700 / km ² (91.500 / persegi mi. ).

source: wiki
Selamat melancong, 
Norzi~




Anda mungkin juga berminat : 


 Makan di Hong Kong




3 comments:

  1. Hello there, saya nak tanya awk pegi hk dlu lepas ke bawak makanan dalam tin macam kari daging, rice cooker? takut jgk klo sangkut kt airport masa sampai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdilillah tiada masalah..asalkan letak di luggage..bukan hand carry. australia adalah antara negara yg tak lepas bawa Mknan dlm tin

      Delete
  2. katanya barang murah dijual di HKG jadi jenis barang apa yg popular n murah di sana?

    ReplyDelete


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...