Followers

Sponsored Advertisement

.

PEARL RIVER NIGHT CRUISE GUANGZHOU

Sepanjang di Ghoungzhou, tak banyak yang Norzi dapat kongsikan melalui penulisan .. cuma perkongsian pengalaman tentang restoran halal di Guangzhou di entry ini . Banyak benda yang ingin di sampaikan tapi masa belum mengizinkan sepenuhnya buat masa ini... beberapa tuntutan lain telah mendahului.. tak apa sikit-sikit Norzi tulis juga.. Entri ini adalah kisah Norzi di Pearl River Night Cruise Guangzhou. Kalau semasa di Hong Kong Norzi berangan nak naik cruise di sini akhirnya dapat juga naik cruise standard biasa-biasa di Guangzhou hehe.





Map Pearl River Cruise di Guangzhou (source)


Sepanjang di Guangzhou, China, pengalaman menaiki Night Cruise Pearl River pada waktu malam merupakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Memang terbaik dan best! ....Ini merupakan satu pengalaman indah lebih - lebih lagi waktu tu waktu malam.. lagipun sudah lama menyimpan hasrat nak naik cruise tapi tak berkesempatan dan untuk naik cruise yang high class, memamg belum masanya..  :) 



Ini lah pemandangan di waktu malam (sumber gambar)


Untuk pengetahuan. semasa di Guangzhou juga, Norzi dan anak berada musim cuaca suhu biasa, sama macam di Malaysia. Jadi, tentu sahaja berbeza melancong ke Guangzhou pada musim sejuk . Ada beberapa pengalaman dari rakan lain mengatakan musim sejuk bukan masa yang terbaik untuk ke Guangzhoa mungkin sebab banyak aktiviti perlu ditangguhkan kerana faktor cuaca. 

Alhamdulillah perjalanan Norzi ok sahaja , syukur Allah permudahkan. Antara perjalanan di sana yang boleh dikongsikan adalah melihat pemandangan Guangzhou pada waktu malam, membeli belah, makan sate kambing dan menaiki cruise. Norzi dan anak serta rakan-rakan naik cruise agak lewat malam setelah selesai bershopping di Beijing Lui dan beberapa lokasi membeli belah. 




Beli tiket pearl river night cruise


Bayaran tiket yang dikenakan sekitar RM60 seorang . Beli tiket dan beratur seketika... dan Norzi duduk di bahagian bawah. Jika ingin duduk di bahagian atas kapal , ianya open air dan pandangan lebih jelas.


Duduk di salah satu meja 

Pemandangan di sepanjang Pearl River Guangzhou sangat mengujakan kerana penuh dengan lampu yang menyinari persisiran sungai.






Norzi dan anak 

Lewat malam , kapal tidak berapa sesak. Pemandangan pada waktu malam sangatlah indah kerana diterangi dengan lampu. Kami menikmati pemandangan di waktu malam dan perjalanan ini amat menyenangkan. Ramai naik ke atas, kerana atas kapal adalah kawasan terbuka (open air). 



naik kapal di Guangzhoa
Kami menikmati pemandangan pelayaran malam, sangat-sangat  menarik.. ampu-lampu berkilauan di kedua-dua tebing sungai



Cruise ini ada serve makan , ada buffet set, mungkin ada session tertentu yang sediakan makan, masa session kami memang tiada serve food sebab dah lewat.


Selepas menikmati pemandangan nan indah hingga hampir terlelap ( sebab penat bershopping) , maka bila selesai sahaja , kami turun dan siap sedia untuk pulang. Barang pun banyak kiri kanan tangan... ish ish..



Sate kambing di luar port kapal


Selepas kami menaiki cruise , di bahagian luar  bangunan boleh jumpa orang jumpa sate kambing, yang di jual oleh orang muslim. Norzi beli beberapa batang sate... memang sedap sangat sate kambing ni... dan saiz satenya besar.


Selesai makan sate , kami pulang ke hotel kami menginap...
Kepada yang hendak ke Guangzhoa, jangan lupa masukkan Pearl River Night Cruise sebagai salah satu aktiviti di sana. Selamat melancong. Jazakallah.



~Norzi



No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...