Followers

Sponsored Advertisement

.

RESTORAN HALAL DI GUANGZHOU (2014)


Assalamualaikum..salam sejahtera, akhirnya Norzi  berjaya juga mencari -cari waktu untuk mengupdate blog dengan cerita-cerita travel tahun 2014. Semakin lama dah tersimpan cerita di negara orang... sekejap je berjalan tapi banyak yang dipelajari..pengalaman-pengalaman yang menarik. Kali ini, Norzi entrikan di sini supaya ianya dapat menyimpan kenangan Norzi ketika di Guangzhoa, China. Cerita tentang makan adalah sesuatu yang perlu Norzi dikongsikan di sini. 

Makan di Guangzhoa tidaklah sesusah di Hong Kong. Walaupun masih dikategorikan susah berbanding makan di Malaysia , tetapi di sekitar tempat tinggal Norzi terdapat restoran halal masakan Cina Muslim. Walaubagaimana pun, tidak lah sesenang melangkah keluar terus boleh makan. Masih menuntut misi pencarian dan penggunaan kenderaan awam adalah perlu untuk sampai ke destinasi restoran.

Semasa tiba di Guangzhoa , segala bekalan makan Norzi bawa telah habis di makan semasa berada di Hong Kong dan Shenzen. Jadi memang sangat memerlukan kedai untuk membeli makanan. Sebagai back up, Norzi beli beberapa jenis buah-buahan untuk di makan di kala kelaparan, lepas makan buah mungkin lebih lapar , atau kena cepat-cepat tidur sebab takut lebihlapar  lebih -lebih lagi waktu malam. Tapi bagus kalau nak menurunkan berat badan ni.. Antara buah-buahan yang dibeli adalah seperti anggur, epal dan pear. 

Niat utama semasa di Guangzhoa adalah untuk bershopping. Selain dari alat  IT , langsir , baju-baju  dewasa, Norzi bercadang membeli pakaian untuk anak-anak (sebab ingatkan murah) . Tetapi bila berada di sana, Norzi berpendapat  tidak sesuai bershopping di Guangzhao kerana mereka tidak jual dengan kuantiti kecil ,untuk nikmati kadar harga yang murah semuanya dalam kuantiti besar... banyak yang tak dapat beli sebab bila hendak beli retail , harga jauh lebih mahal dan lebih baik beli di Malaysia kerana rasa beban pula nak bawa masuk luggage.. silap-silap boleh kena beli xtra luggage sebab overload.. itulah kesannya tak habis study / buat research pasal Guangzhoua... tapi tetap menarik.. 

Semasa perjalanan di kedai-kedai baju, Norzi terjumpa restoran  Bareka. Restoran ini menyediakan makanan arab dan bila lalu di restoran ini , teringat restoran Saba' di Cyberjaya memang sama je bau masakan... Lapar sangat so kami pun masuk la untuk makan tengahari.


Bareka Restaurant 

Masa Norzi ke The Fu Li Children's World , tempat borong kanak-kanak punya pakaian jumpa restoran Bareka Restoran.  Ini alamat kedai.

Zhong ShanBa Road No 41-8
(Next to The Fu Li Children's World)
Tel 020-81220389



Pilihan menu yang pelbagai ...masa tengah lapar rasa nak oder semua ni... tip : sangat  berbahaya  masuk kedai ketika perut kosong..abis nak beli semua.

Antara menu yang di jual di sini adalah nasi arab,  BBQ Chicken with liver rice meal, Kofta Sandwich  dan pelbagai lagi resepi burger dan ayam.Oleh sebab malam semalam Norzi banyak makan buah anggur, jadi siang je lapar sangat...sa jumpa kedai ni rasa lapar sangat... akibatnya rasa ingin order semua dalam gambar tu.. ei bernafsu makan tak ingat..  






Ini nasi yang Norzi pesan. Nasi arab kambing, nama menu tak ingat... sedap tau... yum yum yum.. lapar terus tengok nasi ni



Close up sikit nasi arab di Restoran Al Baraka di Guangzhou.





Sebagai bekalan , Norzi juga bungkus satu burger untuk dimakan di dalam bilik . Masa bungkus tu,perut dah kekenyangan, rasa tak perlu la dua pcs , tapi bila dah sampai bilik , rasa lapar.... memang kena beli lebih sebab jarak dari rumah ke restoran sangat lah jauh...memerlukan cab untuk ke sana.




Informasi yang terdapat pada plastik restoran. Kalau korang nak pergi Guangzhou , boleh la makan di sini jangan lupa restoran halal di Guangzhou Al Bareka .


Tunggu entri berkenaan dengan sate kambing di Guangzhou. Sedap tau!


Salam ceria.

Norzi~

No comments:

Post a Comment


“Semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kamu dengan balasan yang terbaik.”.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...